Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło listę rankingową dotyczącą dofinansowań firm zajmujących się e-Vanami. Zwycięzcą zestawienia okazało się przedsiębiorstwo, które dotychczas zajmowało się konwersjami. Otrzyma niemal 3 miliony złotych za konwersję Forda Transita, czyli stworzenie elektrycznego Forda Transita – samochodu, który sam Ford zapowiedział już w roku 2016 i zacznie sprzedawać w roku 2022.

Ford Transit Elektryczny od Innovation AG

Innovation AG to przedsiębiorstwo należące do Alberta Gryszczuka i rozwijane w ramach zgorzeleckiego Zklastra. Firma ma już na swoim etapie udane konwersje, w tym choćby bazujący na Land Roverze model Sokół 4×4, który testowany był m.in. przez Polską Grupę Energetyczną w Turowie. Najnowszy projekt samochodu, który wygrał ranking NCBiR i uzyska dokładnie 2 950 839,2 zł dofinansowania, to elektryczny Ford Transit.

Konwersja z pewnością ważna i potrzebna, bo do niedawna brakowało na rynku dostawczych aut elektrycznych pojazdów z większymi zasięgami. Problem w tym, że działanie sprawia wrażenie wtórnego. W 2022 roku do sprzedaży ma trafić oficjalny Ford Transit Electric z baterią o pojemności 67 kWh i zasięgiem 203 km (EPA) / 350 jednostek WLTP:

> Ford E-Transit / elektryczny Transit zaprezentowany. Zapowiedziany w 2016, w sprzedaży od 2022

Biorąc pod uwagę, że Ford – jako producent – zawsze kupi ogniwa taniej, a ponadto dysponuje rozbudowaną siecią serwisową w kraju, sens dofinansowania staje pod znakiem zapytania, bo przypomina trochę wydawanie 3 milionów złotych na stworzenie konwersji Volkswagena Golfa, który będzie mógł być serwisowany w tylko jednym miejscu w kraju.

Być może jednak coś przeoczyliśmy? Jak czytamy w założeniach programu e-Van:

Celem postępowania jest wyłonienie wykonawców, którzy opracują elektryczne (BEV) i wodorowe (FCEV) pojazdy dostawcze do 3,5 t oraz technologie poprawiające ich parametry (źródło).

Spodziewamy się zatem, że do końca 2022 roku, a więc już po rynkowym debiucie oryginalnego Forda Transita Electric, powstanie dokumentacja techniczna pojazdu Innovation AG. Do 2023 roku zostaną stworzone prototypy modelu, choć te, jak wskazują zdjęcia, już istnieją i jeżdżą:

Ford Transit Electric opracowany przez Innovation AG (c) Innovation AG

Jako że mówi się o opracowaniu pojazdów oraz o „technologiach poprawiających ich parametry”, domyślamy się, że Innovation AG może nie pracować nad samym e-Vanem, lecz nad tanimi pakietami do konwersji spalinowych wersji Forda Transita. To szalenie ważny temat, wiemy, że już dziś przyklasnęliby mu kurierzy, wśród których ten model cieszy się sporą popularnością. Nasze spekulacje poniekąd potwierdza komunikat zamieszczony na stronie Innovation,ag:

(…) dlatego ekokonwersję samochodów dostawczych zgłosiliśmy do projektu e-van organizowanego przez NCBiR.

W ostateczności firma może się zdecydować na optymalizację oryginalnego Forda Transita Electric, jednak ten kierunek wydaje nam się znacząco mniej prawdopodobny:

Dziś nie jesteśmy w stanie przesądzić tej kwestii, więc temat pozostaje otwarty. Pod listą rankingową NCBiR (ilustracje poniżej) podpisał się Wojciech Racięcki, Dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami. Postanowiliśmy spytać go, na co konkretnie zostaną wydane 3 miliony złotych, gdy mowa jest o pojeździe, którego wprowadzenie na rynek zapowiedział sam producent.

Pytania wysłaliśmy też do firmy Innovation AG. Postaramy się kontynuować temat, gdy otrzymamy odpowiedzi.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]