Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Mercedes eCitaro Range Extender – miejski autobus elektryczny z wodorowym generatorem prądu

Toyota pochwaliła się, że będzie dostarczać Daimlerowi wodorowe ogniwa paliwowe, które posłużą w roli generatorów prądu. Zostaną one wykorzystane w elektrycznych Mercedesach eCitaro, dzięki czemu ich zasięgi zwiększą się do 350-400 kilometrów, w zależności od długości autobusu. Każdy generator ma 60 kW mocy.

Wodorowo-elektryczne autobusy miejskie

Mercedes ma już doświadczenia z mieszanymi, wodorowo-elektrycznymi zespołami napędowymi. Tego rodzaju hybrydą był osobowy Mercedes GLC F-Cell opracowywany razem z Nissanem i Fordem, który mógł być zarówno ładowany z gniazdka, jak też tankowany wodorem. Projekt wygaszono w 2020 roku po ponad 30 latach prac badawczych, których GLC F-Cell był ukoronowaniem.

Teraz podobny hybrydowy zespół napędowy zostanie zastosowany w Mercedesach eCitaro, które w ten sposób przeobrażą się w modele Mercedes eCitaro Range Extender. Druga generacja ogniw paliwowych Toyoty będzie montowana na dachach eCitaro, by doładowywać baterie autobusów, gdy te nie będą miały możliwości uzupełnienia energii w inny sposób. Ogniwa paliwowe mają moc do 60 kW, ale najwydajniejsze są przy 30 kW, pracują z napięciem od 450 do 700 woltów.

Mercedes eCitaro Range Extender. Na dachu widoczne są cztery zbiorniki wodoru

Zbiorniki wodoru na dach. Zwróć uwagę na przebieg przewodów wysokiego napięcia i rur z wodorem. Ogniwo paliwowe znajduje się tuż za przegubem

Dzięki wodorowym generatorom prądu 12-metrowy Mercedes eCitaro Range Extender będzie mógł pokonać do 400 kilometrów. Przegubowy wariant 18-metrowy powinien przejechać do 350 kilometrów. Dla porównania: z oryginalnymi bateriami o pojemności 243 kWh 12-metrowy eCitaro miał zasięg 150 kilometrów latem i do 250 kilometrów w idealnych warunkach, przynajmniej według deklaracji producenta. Jednak wersję z wodorowym generatorem prądu wyposażono mniejszą baterię o pojemności 98 kWh (producent: Akasol).

Daimler zakłada, że najpóźniej od 2030 roku będzie oferował w Europie wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Firma nie planuje prac nad silnikami spalinowymi zgodnymi z normą Euro VII.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version