Londyn uruchamia instalację V2G w zajezdni autobusowej w północnym Londynie. Po podłączeniu do ładowarek 28 autobusów elektrycznych BYD będzie oddawało energię do sieci. Temat jest o tyle ciekawy, że w tym przypadku specjalne są pojazdy, a nie stacje ładowania.
Projekt Bus2Grid w Londynie
Spis treści
W projektach V2G, w których stosowany jest port Chademo, „specjalne” są ładowarki: to one dbają o to, by trafiające z np. Nissana Leafa do sieci napięcie mieściło się w wymaganych normach (G99). Źródło prądu (bateria samochodu) oferuje prąd stały, ten przechodzi w ładowarce przez przetwornicę i do sieci trafia już prąd przemienny.
> Nissan uruchamia kolejne instalacje V2G. To może uratować Chademo
W londyńskim projekcie Bus2Grid „specjalne” są autobusy. To zmodyfikowane BYD ADL Enviro400 EV, które wyposażono w podwójne (2x) ładowarki prądu przemiennego o mocy 40 kW każda. Umożliwiają one regulowanie wyjściowego napięcia już na poziomie autobusu, dlatego mamy do czynienia z jeżdżącym magazynem energii (źródło).
Funkcjonalnie nie różni się on od elektrowni na kółkach.
Najpierw 28, później 1 000, kiedyś może 9 000 lub miliony pojazdów
W początkowym okresie źródłem energii będzie 28 piętrowych autobusów, docelowo mają zostać wykorzystane wszystkie autobusy elektryczne znajdujące się w zajezdni, również te jednopiętrowe (około 100 sztuk). Cały tabor obsługujący stolicę Zjednoczonego Królestwa to 9 000 pojazdów. Gdyby wszystkie zostały wpięte do sieci, mogłyby zasilić około 150 tysięcy gospodarstw domowych.
W Polsce jesteśmy na razie na etapie wymiany starych autobusów-kopciuchów z normami Euro 6 lub niższymi na ekologiczne pojazdy elektryczne. W zamożniejszych krajach bada się już kolejne cele strategiczne: V2G może wspierać lokalne sieci energetyczne oraz pozwalać na dodatkowy zarobek.
W olbrzymiej większości państw europejskich oddawanie energii do sieci jest rozliczane finansowo. To znaczy: wytwarzając (oddając) energię w okresach największego zapotrzebowania na nią można zarobić.
> Hamburg zamawia 530 autobusów elektrycznych, w tym z bateriami solid state. Wśród dostawców Solaris