Przedsiębiorstwo transportowe Hamburg Hochbahn, które obsługuje metro i większość komunikacji miejskiej w Hamburgu (Niemcy), ogłosiło zwycięzców przetargu na dostawę ponad pół tysiąca autobusów. Co ciekawe, niektóre z nich mają zostać wyposażone w baterie ze stałym elektrolitem.

Pierwsze autobusy z bateriami solid-state na świecie?

Autobusy będą dostarczane w latach 2021-2025 i mają być wśród nich pojazdy wyposażone w baterie litowo-jonowe oraz baterie z ogniwami ze stałym elektrolitem (SSB). Te ostatnie są o tyle intrygujące, że technologia znajduje się nadal w fazie eksperymentalnej i mówi się, że trafi na rynek dopiero w drugiej połowie dekady.

> Solid Power: Możemy zacząć sprzedawać ogniwa solid-state w 2021. W samochodach? W 2026-2027 roku

Zwycięzcami przetargu zostały firmy Daimler Buses, MAN oraz Solaris. Sądząc po dostępnych obecnie modelach, na ulice miasta trafią eCitaro i eCitaroG, City E oraz Urbino 12 i 18, w wariantach standardowych oraz przegubowych (dłuższe modele). Nie wiadomo jeszcze, jaka będzie konkretna liczba autobusów od poszczególnych dostawców.

Hamburski operator transportowy jasno zdefiniował zasięg, którego potrzebuje: krótsze pojazdy mają pokonywać do 270 kilometrów na jednym ładowaniu, dłuższe – 150-200 kilometrów bez konieczności postoju na uzupełnianie energii. Wymogi da się spełnić, gdy autobusy zostaną wyposażone w baterie o pojemności co najmniej 300-350 kWh, a więc ponad 2 ton.

Być może stąd wzięła się potrzeba wykorzystania ogniw solid-state?

Hamburg Hochbahn domaga się od producentów informacji na temat pełnego procesu wytwarzania pojazdów, w tym obciążenia środowiska spowodowanego przez wydobycie pierwiastków. To pierwszy znany nam przypadek tak głęboko sięgającego zamówienia.

Operator planuje do końca dekady wycofać z eksploatacji autobusy z silnikami Diesla. Zastąpią je elektryki oraz pojazdy z ogniwami paliwowymi.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]