Komisja Europejska i Niemcy zgodziły się, że w zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku potrzebny jest wyjątek dla pojazdów zasilanych paliwami neutralnymi klimatycznie (w tym: syntetycznymi). Nie wiadomo jednak, jak on będzie wyglądał, bo Niemcy nie planują się spieszyć z rozmowami. Szczegóły mają zostać dopracowane dopiero jesienią 2024 roku, efektywnie: w okolicy lub po wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Wyjątek dla paliw neutralnych emisyjnie
Zapowiedziany wyjątek ma pozwalać na rejestrowanie nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Wymaga to jednak stworzenia osobnej kategorii pojazdów, potrzebna może się też okazać (nieistniejąca dziś) technologia rozpoznawania zatankowanego paliwa, żeby samochodu spalinowego nie można było zasilać paliwami kopalnymi. Auta muszą wreszcie zostać włączone do stosowanych obecnie limitów emisyjnych, które znajdują odzwierciedlenie w normach Euro.
Nie do końca wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt porozumienia (i przepisów), ponieważ Niemcy odrzuciły draft dokumentu przygotowany przez Komisję Europejską. Jasne nie jest nawet to, czy chodzi o paliwa „neutralne emisyjnie”, a więc także gaz uzyskiwany w biogazowniach lub wodór z elektrolizy, czy może wyłącznie o paliwa syntetyczne. Niemcy posługują się tym pierwszym terminem, przedstawiciele Komisji Europejskiej używają drugiego (ang. efuels).

Mazda jest jednym z członków eFuel Alliance, organizacji promującej paliwa syntetyczne (c) eFuel Alliance
Nasi zachodni sąsiedzi nie chcą spieszyć się z legislacją, zakładają, że cały proces zostanie sfinalizowany „jesienią 2024 roku”, czyli w okolicy wyborów do Parlamentu Europejskiego lub po nich. Finalna propozycja Komisji Europejskiej ma być gotowa rok wcześniej, jesienią 2023 roku. Sama Komisja może sformułować warunki ostro („wodór do e-paliw tylko z elektrolizy”) lub miękko („dopuszczalny wodór niebieski czy nawet szary”), akt prawny też może mieć formułę dodatkowego dokumentu do przepisów o całkowitym zakazie sprzedaży aut spalinowych – lub też zmieniać akt pierwotny.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: