Holenderski operator transportu osobowego, firma Connexxion, podpisała kontrakt z Solarisem na dostarczenie 20 autobusów z ogniwami paliwowymi Solaris Urbino 12. Pojazdy mają trafić na drogi do końca 2021 roku, umowa zakupu obejmuje ponadto 12-letni okres serwisowania.
Wodorowe Solarisy Urbino w Holandii
Choć w samochody osobowe z ogniwami paliwowymi nie wierzą nawet niektórzy producenci tychże ogniw, w transporcie ciężkim wodór może mieć znacznie więcej sensu ze względu na obecne wysokie ceny i niewystarczające gęstości energii w bateriach baterii. Holenderska firma Connexxion najwyraźniej uznała, że warto wzbogacić swój tabor o takie pojazdy.
Operator zamówił 20 Solarisów Urbino 12 Hydrogen, które będą jeździły po najludniejszej prowincji Holandii: Holandii Południowej. Z nazwy modelu łatwo wywnioskować, że mamy do czynienia z 12-metrowymi, nieprzegubowymi autobusami niskopodłogowymi z 37 miejscami. Model występuje też w wersji spalinowej, hybrydowej i, oczywiście, elektrycznej.
Najnowszy Solaris Urbino 12 Hydrogen posiada ogniwo paliwowe o mocy 70 kW (do niedawna: 60 kW) i pięć zbiorników na gaz mieszczących 36,8 kilogramów wodoru i pozwalających na przejechanie do 350 kilometrów [dane producenta]. Zużycie wynosi więc od 10,5 kilograma wodoru na 100 kilometrów, a więc 10 razy więcej niż w typowym samochodzie z ogniwami paliwowymi.
> Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin będzie wytwarzał wodór z biomasy: 60 kWh na 1 kg gazu
Pojazd wyposażony jest w pompę ciepła, w której czynnikiem jest dwutlenek węgla. Producent nie mówi nic o spalinowym generatorze ciepła, który, niestety, bywa stosowany w autobusach elektrycznych jeżdżących w niskich temperaturach. Wiemy natomiast, że Solaris Urbino 12 Hydrogen posiada baterię stabilizującą zużycie mocy o pojemności około 30 kWh, którą ładują ogniwa paliwowe, ale którą można też naładować z gniazdka.
20 autobusów zostanie dostarczonych Connexxion do końca 2021 roku.