Należąca do Sergieja Brina, współzałożyciela Google, firma LTE Research and Exploration, pracuje nad stworzeniem dużego sterowca napędzanego ogniwami paliwowymi. Sterowiec byłby wykorzystywany podczas akcji ratunkowych, jego napęd miałby mieć moc 1 500 kW.

Gigantyczne ogniwa paliwowe w sterowcu transportowo-ratunkowym

1 500 kW / 1,5 MW mocy to prawdopodobnie największy na świecie zestaw ogniw paliwowych, który zostanie zastosowany w transporcie. W samochodach osobowych na wodór stosuje się ogniwa o mocy nieco ponad 100 kW, w transporcie ciężkim do paruset kilowatów, a zbudowana niedawno przez chińską firmę CRRC Datong Electric Locomotive zasilana wodorem lokomotywa ma silniki o mocy 700 kW (czyli ogniwa o zbliżonej wydajności, źródło). LTE Research chce wykorzystać zestaw ponad dwa razy mocniejszy, choć zacznie od ogniw o mocy 0,75 MW.

Aktualnie firma Brina zatrudnia ludzi do projektu. Z opisu wynika, że sterowiec będzie wykorzystywany do dostarczania pomocy humanitarnej, a zainstalowana na pokładzie moc prawdopodobnie pozwoli mu na transoceaniczne podróże. Potrzebne będą jedynie zbiorniki wodoru o wystarczającej pojemności.

Portal TechCrunch opisujący cały projekt cytuje wypowiedź niemieckiego naukowca, Josefa Kallo z Niemieckiego Centrum Lotnictwa. Twierdzi on, że [przy tej samej masie] baterie pozwolą na lot o długości około 200 kilometrów, podczas gdy ogniwa paliwowe powinny pozwolić na przeskok o 1,5 tysiąca kilometrów. Jedynym problemem jest odpowiednie zaprojektowanie zbiorników na wodór i zapewnienie bezpieczeństwa całej instalacji.

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, sterowiec na niebie (c) Lenore Edman / Flickr

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: