Toyota podała ceny Toyoty Mirai II (2021). „Elektryczne auto na wodór oczyszczające powietrze”, a precyzyjniej: auto z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem (FCEV), kosztuje w Polsce od 299 900 złotych. Samochód nie jest rakietą – o tym za chwilę – ale warto pamiętać, że mówimy o sporym modelu, pojeździe segmentu E, ze stosunkowo niewielkim silnikiem.

Toyota Mirai II – cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy

Opisywana cena dotyczy wariantu Prestige, dowiedział się portal Autokult. Wyposażony jest m.in. w automatyczną klimatyzację, system multimedialny z ekranem 12,3 cala, system audio JBL, pełne oświetlenie LED, inteligentny kluczyk (? – przyp. red. www.elektrowoz.pl) oraz 19-calowe felgi ze stopów lekkich (źródło). Podgrzewaną kierownicę i tylną kanapę, kamery 360 stopni czy adaptacyjne światła drogowe otrzymamy w wersji Executive, a ekran projekcyjny (HUD), trzystrefową klimatyzację, dach panoramiczny czy skórzaną tapicerkę w wariancie Executive + VIP – tutaj cen na razie nie podano.

Miłośników aut elektrycznych samochód raczej nie zabije dynamiką. Istnieje tylko jedna wersja z napędem na tył, z silnikiem o mocy 135 kW (185 KM) i momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm. Waga Toyoty Mirai II to nieco ponad 2,1 tony (dane z rynku amerykańskiego; w Polsce mówi się o 1,95 tony), więc przyspieszanie do 100 km/h trwa dostojne 9,2 sekundy.

Puste zbiorniki na wodór ważą około 24 kilogramów każdy, w sumie 72 kilogramy. Z wodorem będzie 77,6 kilograma, bo mieści się w nich 5,6 kilograma sprężonego gazu. W polskim filmie reklamowym Marcin Dziełak, inżynier Toyoty, mówi o 100 kilogramach – być może do zbiorników doliczono uchwyty i przewody prowadzące wodór (co miałoby sens). Z danych EPA wynika zasięg Toyoty Mirai II wynoszący 575-647 kilometrów EPA na jednym tankowaniu.

Auto powstało na bazie Lexusa LS, ale komfortowo przejadą się nim cztery osoby. Nawet Robert Mularczyk, rzecznik Toyoty, zwrócił uwagę na dość wysoki tunel środkowy na tylnej kanapie. Z filmu (powyżej) wynika, że sięga mu on do połowy łydki, jest więc wyższy niż w samochodach spalinowych:

Przedsprzedaż Toyoty Mirai II w Polsce rozpocznie się w marcu, pierwsze odbiory samochodów zaplanowano na połowę roku. Trzeba jedynie pamiętać, że w naszym kraju nie ma na razie stacji tankowania wodoru i wygląda na to, że nikomu nie spieszy się z ich uruchomieniem. Nasz Czytelnik sprawdził zapowiadaną lokalizację przy ulicy Spacerowej 50 w Gdańsku. Jak stwierdził, „ani śladu działań związanych z wodorem”.

Wróćmy na końcu do „elektrycznego auta na wodór oczyszczającego powietrze”. Toyota bardzo chętnie mówi o swoich samochodach jako o „autach elektrycznych”, nawet hybrydy określane są mianem „samoładujących elektrycznych napędów hybrydowych”, więc pierwsza część określenia nie powinna nas dziwić. Natomiast faktem jest, że Mirai oczyszcza powietrze: ogniwa paliwowe potrzebują powietrza bez zanieczyszczeń, bo te je zatykają i niszczą. Nadmiar przefiltrowanego gazu trafia z powrotem do atmosfery, a nabywcy pozostaje jedynie regularna wymiana filtra.

Toyota Mirai II (c) Toyota

Toyota Mirai z rejestracją W1 MIRAI na warszawskiej ulicy uchwycona przez naszego Czytelnika

Wnętrze Toyoty Mirai II

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: cytowane przez nas dane dotyczące mocy pochodzą z amerykańskiej broszury auta. W polskim katalogu błędnie podaje się moc ogniw paliwowych (128 kW) jako moc całego auta (135 kW), tymczasem oprócz ogniw samochód dysponuje jeszcze niewielką baterią.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: