Już w 2020 roku w Finlandii ma ruszyć pierwszy autobus autonomiczny (bez kierowcy). Gacha Shuttle Bus – bo taką nosi nazwę – ma sobie bez problemu radzić z ośnieżonymi drogami. Zaprezentowany zostanie w marcu 2019 roku w Helsinkach, a po fazie testów zostanie wdrożony w trzech fińskich miastach.
Gacha Shuttle Bus, czyli pierwszy autobus autonomiczny w Finlandii
Testy krótkodystansowych autobusów autonomicznych trwają już w Berlinie i Las Vegas. Jednak Gacha Shuttle Bus będzie miał trudniejsze zadanie: powinien poradzić sobie w Finlandii, gdzie drogi często bywają ośnieżone, więc ich po prostu… nie widać.
Fiński autobus autonomiczny zostanie zaprojektowany przez japońską firmę Ryohin Keikaku, a napęd dostarczy do niego fiński Sensible 4. Pojazd ma mieć 4,5 metra długości, 2,5 metra szerokości i 2,8 metra wysokości. Jego szybkość maksymalna to 40 km/h a zasięg na jednym ładowaniu – ponad 100 kilometrów. Autobus w standardzie będzie posiadał obsługę szybkiego ładowania, opcjonalnie może obsługiwać również ładowanie indukcyjne (bezprzewodowe).
Pojazd po raz pierwszy zostanie zaprezentowany w marcu 2019 roku w Helsinkach. Następnie przejdzie fazę testową, a po jej pomyślnym zakończeniu ma trafić na linie w Espoo, Vantaa i Hämeenlinna.
> Greenway Polska: Od dziś działają ładowarki przy Ikea Lublin, Kraków, Bydgoszcz, Poznań
Warto dodać, że autobusy elektryczne o wiele lepiej nadają się do roli autobusów autonomicznych, ponieważ posiadają baterię. Czujniki i elektronika związane ze śledzeniem otoczenia i zarządzaniem napędem potrzebują do kilkuset watów mocy, którą najłatwiej pobrać jest z baterii zamiast generować terkoczącym silnikiem spalinowym. Jednocześnie zużywają one tym mniej mocy, im wolniej się poruszają, podczas gdy silniki Diesla optymalną wydajność osiągają w pewnym wąskim przedziale obrotów.