Rafako oficjalnie zaprezentowało prototyp autobusu elektrycznego E-Bus własnej konstrukcji. Firma chwali się, że jako pierwsza w Polsce oferuje autobus z bateriami trakcyjnymi montowanymi wyłącznie w podłodze, co zwiększa stabilność całej konstrukcji przy przechyłach.
Rafako E-bus, czyli elektrycznie i po polsku
Autobus Rafako należy do segmentu MIDI i ma wymiary 8,49 metra długości, 2,4 metra szerokości i 3,2 metra wysokości. Firma chwali się, że 3,2 metra sprawia, że E-bus zmieści się pod większością wiaduktów, co oznacza, że może służyć jako autobus szkolny na terenach miejsko-podmiejskich.
E-bus zostanie wyposażony w baterie o dwóch pojemnościach: 61 kWh (LTO) lub 144 kWh (NMC). Pierwsza wersja przeznaczona jest do miasta, drugą projektowano z myślą o kursach podmiejskich. W zależności od pojemności akumulatorów trakcyjnych zasięg Rafako E-bus powinien wynosić 63 lub 121 kilometrów na jednym ładowaniu.
> Polski Samochód Elektryczny nadal w powijakach. Spółka wstydzi się przyznać do porażki?
O tym, że pojazd jest dopiero prototypem, świadczy nadwozie autobusu: drzwi pozostały zamknięte, a kabina była zaciemniona i oklejona. O wnętrzu pojazdu więc niewiele wiadomo oprócz tego, że powinno pomieścić od 20 do 40 pasażerów, w zależności od wersji.
Kierownikiem projektu E-mobility w Rafako jest Michał Maćkowiak, a koordynatorem – Dariusz Szarabajko.