Holenderska firma Muxsan pochwaliła się na YouTube Nissanem e-NV200, którego akumulatory rozbudowano z 24 do 75 kWh. Samochód mógłby się spodobać firmom potrzebującym elektrycznych dostawczaków przejeżdżających w ciągu doby 300 i więcej kilometrów.
Elektryczny samochód dostawczy z dużym zasięgiem? Dziś tylko rozbudowa akumulatorów
Na rynku nie ma obecnie vanów i aut dostawczych z bateriami o pojemności większej niż 56 kWh. Modele 75-100 kWh dopiero nadchodzą – a tymczasem biznes transportowy niecierpliwie na nie czeka. Stąd pomysł na powiększenie akumulatora.
Dodatkowy pojemnik z ogniwami Muxsan zamontował w skrzyni ładunkowej e-NV200. Dzięki niemu elektryczny Nissan przy akumulatorach naładowanych do 76 procent pokazuje 370 kilometrów zasięgu, co przekłada się na niemal 490 kilometrów przy baterii naładowanej do pełna. Holender twierdzi, że wyświetla się tam nawet 512 kilometrów:
Spodziewany realny zasięg samochodu latem powinien wynieść około 400 kilometrów. Zimą będzie to zapewne około 300 kilometrów. Informacja brzmi rozsądnie, większy Opel Vivaro-e – elektryczny Opel Vivaro – oferuje do 330 jednostek WLTP z baterii o pojemności około 70-72 kWh (wartość użyteczna).
> Nowy Opel Vivaro-e podpowiada nam, jaki będzie elektryczny Opel Astra-e? [spekulacje]
Duży zasięg e-NV200 po rozbudowie powoduje też pewne ograniczenia: przy osiąganej przez auto szybkości ładowania wynoszącej niecałe 50 kW, naładowanie akumulatorów do pełna przez Chademo trwałoby około 2 godzin. Przedstawiciel firmy rozważał wyposażenie auta w port ładowania CCS, ale odpowiedni konwerter okazał się kosztowny – nie jest jasne, jaką podjął decyzję.
Jednak duża pojemność ma tę zaletę, że samochód długo trzyma moc ładowania bliską maksymalnej. Przy mniejszej baterii krzywa mocy spada dość szybko. W dodatku pojemnik z ogniwami zastosowany w e-NV200 posiada dodatkowy wentylator sprzęgnięty z układem klimatyzacji, co pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury akumulatora.
> Kolejne stany walczą o fabrykę Cybertrucka. Elon Musk jako dobrodziej w czasach kryzysu?
W filmie nie podano ceny powiększenia baterii do 75 kWh. W oficjalnym cenniku na stronie firmy znajdziemy koszt rozbudowy Nissana e-NV200 Evalia do 53 kWh – wynosi on 14 tysięcy euro / równowartość 63,5 tysiąca złotych netto. Można się zatem spodziewać, że za 75 kWh zapłacilibyśmy około 19 tysięcy euro, czyli równowartość 86 tysięcy złotych netto.
Oczywiście nie licząc kosztów zakupu samochodu.
Całe nagranie: