Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

CHINY. Powstaje pierwsza linia produkcyjna baterii ze stałym elektrolitem

Chiński startup Qing Tao Energy Development twierdzi, że właśnie uruchamia pierwszą na świecie linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem (ang. solid-state). Ogniwa solid-state uważane są za lepsze pod każdym względem od współczesnych baterii litowo-jonowych, w których elektrolit jest ciekły.

Chińskie baterie ze stałym elektrolitem – będzie przełom?

Startup powstał pod patronatem THU (Tsinghua University), czyli jednej z najlepszych uczelni politechnicznych w Państwie Środka (Liga C9). To pierwsza linia produkcyjna baterii solid-state na świecie, która ma działać na skalę setek megawatogodzin (MWh). Szef startupu, Nan Cewen, twierdzi, że zainwestował w fabrykę 1 miliard juanów (równowartość około 550 milionów złotych) i chce produkować 100 MWh ogniw rocznie, by w 2020 roku osiągnąć 0,7 GWh (700 MWh) ogniw (źródło).

Baterie ze stałym elektrolitem mają być początkowo przeznaczone do „specjalnego wyposażenia oraz urządzeń cyfrowych z najwyższej półki”. Cewen podkreśla jednak, że toczy rozmowy z kilkoma producentami z branży motoryzacyjnej. W ogniwach Qiong Tao  udało się ponoć osiągnąć gęstość energii wynoszącą ponad 0,4 kWh/kg, co dziś jest nie lada wyczynem. Świat dopiero zbliża się do 0,25 kWh/kg, a każda liczba z przedziału 0,25-0,3 uważana jest w 2018 roku za spore osiągnięcie.

> Renault-Nissan inwestują w Enevate: „Ładowanie baterii w 5 minut”

Baterie ze stałym elektrolitem powinny mieć same zalety w stosunku do spotykanych dziś baterii Li-ion: pozwalają na bezproblemowe ładowanie (patrz link powyżej) z mocami sięgającymi setek kilowatów, przy przebiciu są bezpieczne, a gęstość zgromadzonej w nich energii ma być od 1,2 do 3 razy wyższa niż w przypadku najlepszych dziś ogniw litowo-jonowych.

Do całej sprawy należy jednak podejść z dystansem. Baterie solid-state rozpalają wyobraźnię producentów samochodów na całym świecie, dlatego od co najmniej dziesięciu lat pojawiają się firmy deklarujące, że właśnie dokonały gigantycznego przełomu w tym segmencie:

> Baterie Kolibri – co to jest i czy są lepsze od baterii Li-ion? [ODPOWIADAMY]

Na zdjęciu: ogniwa baterii ze stałym (ponoć) elektrolitem produkcji SEEO. Firma deklarowała przełom już w 2015 roku, ale na razie niczego konkretnego nie udało się osiągnąć.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 15 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version