Duński Carlsberg ma zamiar zelektryfikować część taboru funkcjonującego na terenie Szwecji. Osiem elektrycznych ciężarówek będzie przewozić produkty między stacją uzdatniania wody, fabryką puszek, browarem i terminalami załadunkowymi. Do współpracy wybrano firmę Einride, która zasłynęła projektem autonomicznej, bezkabinowej ciężarówki. Teraz jednak przedsiębiorstwo zajmuje się bardziej przyziemnymi sprawami, a konkretnie: pomocą w elektryfikacji transportu.
Carlsberg na elektrycznych ciężarówkach. CO2 tylko w puszkach
Z opisu wynika, że elektryki obsłużą całą niezbędną logistykę podczas produkcji i transportu piwa w zachodniej i południowej części Szwecji, w tym także lokalnych odbiorców hurtowych. Ciągniki będą miały naczepy mieszczące do 51 palet, pierwsze powinny trafić na drogi jesienią 2024 roku. Za montaż ładowarek w strategicznych punktach będzie odpowiadało Einride.
Einride ma też monitorować tabor z użyciem oprogramowania Einride Saga, by planować i optymalizować transport. Software jest dziś kluczowym produktem startupu, który zaczynał od projektów autonomicznych ciężarówek. Wtedy mocno kontrowersyjnych, bo całkowicie usunięto z nich człowieka, nie przewidziano żadnego miejsca na kabinę. Firma uzyskała nawet pozwolenie na ich testowanie na wybranych odcinkach szwedzkich dróg.
Wróćmy jednak do Carlsberga: pojazdy powinny przejechać w ciągu pięciu lat 7 650 000 kilometrów, co daje średnio 956 250 kilometrów na każdą z ciężarówek lub też 191 250 kilometrów rocznie. Dzięki nim uda się ograniczyć emisję o 12 300 ton dwutlenku węgla. Einride na swojej stronie deklaruje, że rezygnacja z transportu zasilanego olejem napędowym na rzecz elektrycznego może pozwolić na ograniczenie emisji nawet o 95 procent.
Współpraca między obydwoma przedsiębiorstwami zaczęła się jesienią 2022 roku, wtedy dotyczyła transportu do magazynu w Halland (Szwecja). Następnie rozszerzono ją na transport produktów między towarem i stacją uzdatniania wody, a teraz ogłoszono dalszą elektryfikację. W Szwajcarii należący do Carlsberga browar Feldschloesschen już od listopada 2022 roku testuje ciężarówki Renault D Wide ZE, obecnie ma ich w taborze aż 20.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.