Pewien czas temu Bjorn Nyland przeprowadził test zasięgu Volvo XC40 P8 Recharge, czyli nowego elektrycznego crossovera marki. Warunki były zimowe, a właściwie jesienno-zimowe: nawierzchnia była mokra, a temperatura wynosiła 7 stopni Celsjusza. Zużycie energii XC40 okazało się spore.

Realny zasięg elektrycznego Volvo XC40 na baterii jest… taki sobie

Auto okazało się bardzo energożerne, Nyland stwierdził wręcz, że to pierwszy samochód, w którym zużycie szło w górę, gdy zjeżdżali z górki z wiatrem z tyłu. Waga Volvo XC40 Recharge też okazała się niebagatelna, z kierowcą i wyposażeniem pojazd ważył 2,3 tony, był zatem cięższy niż Tesla Model S „Raven”, nie mówiąc o Tesli Model 3 czy Kii e-Niro.

To sporo, jeśli wziąć pod uwagę, że mamy do czynienia z crossoverem segmentu C, a więc konkurentem Mazdy MX-30:

Przy 90 km/h (licznikowe 93 km/h) samochód pokonał 281,4 kilometra ze średnim zużyciem wynoszącym 23,3 kWh/100 km (233 Wh/km). Ze względu na niską temperaturę powietrza i zimną baterię kontrolka żółwika pojawiła się już przy 7 procent pojemności baterii. Dałoby to zasięg 313 kilometrów przy 100 procent i 221 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10 procent.

Deklarowana przez producenta pojemność baterii to 74 kWh wartości użytecznej i 78 kWh całkowitej. Z pomiarów Nylanda wynikły 72-73 kWh, co mniej więcej pasuje do innych aut na rynku.

Przy 120 km/h zużycie skoczyło do 32,2 kWh/100 km (322 Wh/km), co oznacza 224 kilometry zasięgu na 100 procent baterii i 157 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10 procent, a więc typowej podróży autostradowej. Warto jednak zaznaczyć, że deszcz był wyjątkowo mocny, a ten, według Nylanda, obniża zasięg o około 10 procent. Po uwzględnieniu tej uwagi otrzymujemy 249 km przy rozładowaniu baterii do zera od 100 procent i 174 km przy 80->10 procent.

W tytule artykułu zapisaliśmy wartość z uwzględnioną korektą.

Zużycie energii Volvo XC40 Recharge P8 przy 120 km/h (c) Bjorn Nyland

Można zatem próbować oszacować, że przy normalnej temperaturze (od kilkunastu do dwudziestu kilku stopni Celsjusza) i sprzyjającej pogodzie zasięg Volvo XC40 P8 Recharge wyniósłby:

  • 90 km/h: do 370 kilometrów przy 100 procent, do 260 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10 procent,
  • 120 km/h: do 290 kilometrów przy 100 procent, do 205 kilometrów przy jeździe 80->10 procent.

Ale na szczegółowe testy musimy poczekać kolejne kilka miesięcy, ponieważ produkcja Volvo XC40 Recharge P8 rozpoczęła się w IV kwartale 2020 roku.

Polestar 2 vs Volvo XC40 Recharge P8

Obydwa samochody dzielą ten sam zespół bateryjno-napędowy, jednak według Nylanda w XC40 jest ciszej, a zawieszenie jest bardziej miękkie. Również kabina Volvo wydaje się przestronniejsza – ale tutaj trudno się dziwić, skoro jest wyższa. Zaletą Volvo były też wygodniejsze siedzenia, wadą – gorsze światła i powolny system multimedialny (infotainment).

Warto obejrzeć:

Oraz 1 000 km challenge, czyli próba przejechania 1 000 kilometrów w jak najkrótszym czasie:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: