Pewien czas temu Bjorn Nyland przeprowadził test zasięgu Volvo XC40 P8 Recharge, czyli nowego elektrycznego crossovera marki. Warunki były zimowe, a właściwie jesienno-zimowe: nawierzchnia była mokra, a temperatura wynosiła 7 stopni Celsjusza. Zużycie energii XC40 okazało się spore.
Realny zasięg elektrycznego Volvo XC40 na baterii jest… taki sobie
Spis treści
Auto okazało się bardzo energożerne, Nyland stwierdził wręcz, że to pierwszy samochód, w którym zużycie szło w górę, gdy zjeżdżali z górki z wiatrem z tyłu. Waga Volvo XC40 Recharge też okazała się niebagatelna, z kierowcą i wyposażeniem pojazd ważył 2,3 tony, był zatem cięższy niż Tesla Model S „Raven”, nie mówiąc o Tesli Model 3 czy Kii e-Niro.
To sporo, jeśli wziąć pod uwagę, że mamy do czynienia z crossoverem segmentu C, a więc konkurentem Mazdy MX-30:
Przy 90 km/h (licznikowe 93 km/h) samochód pokonał 281,4 kilometra ze średnim zużyciem wynoszącym 23,3 kWh/100 km (233 Wh/km). Ze względu na niską temperaturę powietrza i zimną baterię kontrolka żółwika pojawiła się już przy 7 procent pojemności baterii. Dałoby to zasięg 313 kilometrów przy 100 procent i 221 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10 procent.
Deklarowana przez producenta pojemność baterii to 74 kWh wartości użytecznej i 78 kWh całkowitej. Z pomiarów Nylanda wynikły 72-73 kWh, co mniej więcej pasuje do innych aut na rynku.
Przy 120 km/h zużycie skoczyło do 32,2 kWh/100 km (322 Wh/km), co oznacza 224 kilometry zasięgu na 100 procent baterii i 157 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10 procent, a więc typowej podróży autostradowej. Warto jednak zaznaczyć, że deszcz był wyjątkowo mocny, a ten, według Nylanda, obniża zasięg o około 10 procent. Po uwzględnieniu tej uwagi otrzymujemy 249 km przy rozładowaniu baterii do zera od 100 procent i 174 km przy 80->10 procent.
W tytule artykułu zapisaliśmy wartość z uwzględnioną korektą.
Można zatem próbować oszacować, że przy normalnej temperaturze (od kilkunastu do dwudziestu kilku stopni Celsjusza) i sprzyjającej pogodzie zasięg Volvo XC40 P8 Recharge wyniósłby:
- 90 km/h: do 370 kilometrów przy 100 procent, do 260 kilometrów przy jeździe w przedziale 80->10 procent,
- 120 km/h: do 290 kilometrów przy 100 procent, do 205 kilometrów przy jeździe 80->10 procent.
Ale na szczegółowe testy musimy poczekać kolejne kilka miesięcy, ponieważ produkcja Volvo XC40 Recharge P8 rozpoczęła się w IV kwartale 2020 roku.
Polestar 2 vs Volvo XC40 Recharge P8
Obydwa samochody dzielą ten sam zespół bateryjno-napędowy, jednak według Nylanda w XC40 jest ciszej, a zawieszenie jest bardziej miękkie. Również kabina Volvo wydaje się przestronniejsza – ale tutaj trudno się dziwić, skoro jest wyższa. Zaletą Volvo były też wygodniejsze siedzenia, wadą – gorsze światła i powolny system multimedialny (infotainment).
Warto obejrzeć:
Oraz 1 000 km challenge, czyli próba przejechania 1 000 kilometrów w jak najkrótszym czasie: