Portal Edmunds przygotował zestawienie zasięgów samochodów elektrycznych w realnych zastosowaniach kontra dane podawane przez producenta, a wynikające z procedury EPA. Wszystkie Tesle bez wyjątku świecą się na czerwono, natomiast doskonale wypadło Porsche Taycan 4S, które osiągnęło ponad 159 procent oficjalnej wartości.
Amerykańska procedura EPA to odpowiednik stosowanej w Europie procedury WLTP. Zwykle lepiej oddaje ona realne zasięgi aut elektrycznych, choć przy Teslach i autach koreańskich producentów bierzemy już odpowiednie poprawki. Również przy modelach niemieckich producentów zastrzegamy, że katalogowe zasięgi mogą być przesadnie pesymistyczne.
Zasięgi samochodów elektrycznych – obietnice producenta kontra fakty
Pomiarów dokonał portal Edmunds. Oto ranking zasięgów wraz z deklaracjami producentów wynikających z oficjalnej procedury pomiarowej i wyliczenia portalu dla rozładowania baterii do zera. Lista została uporządkowana od aut oferujących więcej niż wynika z katalogu do aut najgorzej spełniających obietnice (testy wykonywano w różnych temperaturach):
- Porsche Taycan 4S (2020) – deklaracja: 327 km, realnie: 520 km, różnica: +59,3 (!) proc.,
- Mini Cooper SE (2020) – deklaracja: 177 km, realnie: 241 km, różnica: +36,5 proc.,
- Hyundai Kona Electric (2019) – deklaracja: 415 km, realnie: 507 km, różnica: +21,9 proc.,
- Kia e-Niro (2020) – deklaracja: 385 km, realnie: 459 km, różnica: +19,2 proc.,
- Hyundai Ioniq Electric (2020) – deklaracja: 273,5 km, realnie: 325 km, różnica: +18,9 proc.,
- Ford Mustang Mach-E AWD XR – deklaracja: 434,5 km, realnie: 489 km, różnica: +12,6 proc.,
- Nissan Leaf e+ [SL] (2020) – deklaracja: 346 km, realnie: 381 km, różnica: +10,2 proc.,
- Audi e-tron Sportback (2021) – deklaracja: 315 km, realnie: 383 km, różnica: +9,2 proc.,
- Chevrolet Bolt (2020) – deklaracja: 417 km, realnie: 446 km, różnica: +6,9 proc.,
- Polestar 2 Performance (2021) – deklaracja: 375 km, realnie: 367 km, różnica: -2,1 proc.,
- Tesla Model S Performance (2020) – deklaracja: 525 km, realnie: 512 km, różnica: -2,5 proc.,
- Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020) – deklaracja: 402 km, realnie: 373 km, różnica: -7,2 proc.,
- Tesla Model Y Performance (2020) – deklaracja: 468 km, realnie: 423 km, różnica: -9,6 proc.,
- Tesla Model X Long Range (2020) – deklaracja: 528 km, realnie: 473 km, różnica: -10,4 proc.,
- Tesla Model 3 Performance (2018) – deklaracja: 499 km, realnie: 412 km, różnica: -17,4 proc.
Tak jak wspomnieliśmy na początku, wszystkie Tesle są na minusie, w arkuszu kalkulacyjnym świeciłyby się na czerwono. Doskonale wypada natomiast Porsche Taycan 4S – najsłabszy model z dużą baterią – co zresztą wynikło też z testów Bjorna Nylanda:
A jak będzie wyglądała powyższa lista, gdy uporządkujemy ją według oferowanego realnego zasięgu? Zobaczmy:
- Porsche Taycan 4S (2020) – deklaracja: 327 km, realnie: 520 km, różnica: +59,3 (!) proc.,
- Tesla Model S Performance (2020) – deklaracja: 525 km, realnie: 512 km, różnica: -2,5 proc.,
- Hyundai Kona Electric (2019) – deklaracja: 415 km, realnie: 507 km, różnica: +21,9 proc.,
- Ford Mustang Mach-E AWD XR – deklaracja: 434,5 km, realnie: 489 km, różnica: +12,6 proc.,
- Tesla Model X Long Range (2020) – deklaracja: 528 km, realnie: 473 km, różnica: -10,4 proc.,
- Chevrolet Bolt (2020) – deklaracja: 417 km, realnie: 446 km, różnica: +6,9 proc.,
- Kia e-Niro (2020) – deklaracja: 385 km, realnie: 459 km, różnica: +19,2 proc.,
- Tesla Model Y Performance (2020) – deklaracja: 468 km, realnie: 423 km, różnica: -9,6 proc.,
- Tesla Model 3 Performance (2018) – deklaracja: 499 km, realnie: 412 km, różnica: -17,4 proc.
- Audi e-tron Sportback (2021) – deklaracja: 315 km, realnie: 383 km, różnica: +9,2 proc.,
- Nissan Leaf e+ [SL] (2020) – deklaracja: 346 km, realnie: 381 km, różnica: +10,2 proc.,
- Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020) – deklaracja: 402 km, realnie: 373 km, różnica: -7,2 proc.,
- Polestar 2 Performance (2021) – deklaracja: 375 km, realnie: 367 km, różnica: -2,1 proc.,
- Hyundai Ioniq Electric (2020) – deklaracja: 273,5 km, realnie: 325 km, różnica: +18,9 proc.,
- Mini Cooper SE (2020) – deklaracja: 177 km, realnie: 241 km, różnica: +36,5 proc.
Okazuje się, że również w tym rankingu Porsche Taycan uplasował się na pierwszym miejscu. Niestety, w zestawieniu brakuje trzech ważnych, bo chyba najpopularniejszych modeli z gamy: Tesli Model 3 i Y Long Range oraz Modelu S Long Range [Plus]. Edmunds testował tylko warianty Performance. Dlatego zapiszmy na osobnej liście deklarowane przez producenta wartości EPA:
- Tesla Model S Long Range (2021) – deklaracja: 663 km,
- Tesla Model S Long Range Plus (2020) – deklaracja: 647 km,
- Tesla Model 3 Long Range (2021) – deklaracja: 568 km,
- Tesla Model Y Long Range (2021) – deklaracja: 521 km.
Gdyby powyższe auta przekłamywały zasięgi o tyle samo, co wersje Performance, zajęłyby odpowiednio 1., 2., 9. i 8. miejsce w rankingu – Model Y LR wypadłby lepiej niż Model 3 LR. Zostało to zaznaczone na liście pustymi miejscami.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: procedura EPA pozwala na badanie zasięgu metodą skróconą i wydłużoną. Metoda wydłużona może dawać lepsze (wyższe) wyniki. Ponadto producent ma wpływ na uzyskany wynik za pomocą współczynnika, który może dobierać w pewnym zakresie. Na przykład Porsche zdecydowało się za jego pomocą obniżyć katalogowy zasięg Taycana. Dlaczego podejmują takie decyzje? Takie informacje nie zostają ujawnione.
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, Tesle podczas jazdy (c) Tesla
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.