Niemiecki Nextmove przeprowadził test zasięgu Tesli Model Y Performance przy 120 i 150 km/h. Mówimy o amerykańskim wariancie samochodu, niedostępnym jeszcze w Europie, ale wyniki aut przeznaczonych na nasz kontynent nie powinny się znacząco różnić. Wnioski? Mimo 21-calowych felg auto osiągnęło doskonałe rezultaty.

Tesla Model Y Performance, specyfikacja:

  • segment: D-SUV,
  • pojemność baterii: 74 (80) kWh,
  • zasięg deklarowany: 480 jedn. WLTP,
  • napęd: AWD,
  • cena: od 71 015 euro, równowartość 319,5 tys. złotych,
  • dostępność: połowa roku 2021?,
  • konkurencja: Jaguar I-Pace (droższy, słabszy zasięg), Mercedes EQC (droższy, słabszy zasięg, problemy z dostępnością), Tesla Model 3 (segment D, tańsza, lepszy zasięg, możliwy słabszy zasięg zimą).

Zasięg Tesli Y Performance na autostradzie

Testy odbywały się w różnych warunkach, przy „staram się jechać 120 km/h” i „staram się jechać 150 km/h”. Kładziemy nacisk na to „staram się”, ponieważ choć szybkość była ustawiona na tempomacie, gęstość ruchu na autostradach czy strefy robót drogowych zwykle uniemożliwiają utrzymanie stałego tempa w trakcie całej podróży.

Tak było i w tym przypadku: przy 120 km/h średnia wyniosła 108 km/h według wskazań GPS-u i 110 km/h według samochodu. Przy 150 km/h – 145 km/h według GPS-u. Godne uwagi jest to, że auto miało 21-calowe felgi Überturbine Wheels, które obniżają zasięg samochodu do 480 jednostek WLTP:

Tesla Model Y i zasięg przy 120 km/h

Na pętli o długości około 95 kilometrów samochód zużył 16 kWh energii, co przekłada się na 16,7 kWh/100 km (167 Wh/km). Dodajmy, że wynik obliczeniowy jest nieco inny (16,8 kWh/100 km), ale Nextmove zastrzega tutaj, że jest to efekt niedokładności pomiaru z wykorzystaniem procentowych wskazań licznika.

Jeśli przyjąć, że pojemność baterii Tesli Model Y to 74 kWh, na akumulatorach naładowanych do pełna samochód powinien pokonać do 443 kilometrów. Nextmove wyliczyło z procentów, że dy dyspozycji miało raczej 72 kWh, ale nie jest jasne, dlaczego Tesla miałaby udostępniać 74 kWh w Modelu 3 i tylko 72 kWh w Modelu Y.

Tak czy siak przedstawiciel firmy oszacował, że zasięg Tesli Model Y Performance przy 120 km/h wynosi do 430 kilometrów. Wersja nie-Performance, czyli Long Range AWD, powinna jego zdaniem osiągnąć 455-470 km na jednym ładowaniu. To wynik zbliżony do Modelu 3 Long Range AWD.

Dla porównania: Porsche Taycan 4S z baterią o użytecznej pojemności 76 kWh przy 120 km/h przejeżdża na jednym ładowaniu 341 kilometrów. Z powiększoną baterią byłyby to około 404 kilometry:

> Zasięg Porsche Taycan 4S – test Nylanda [wideo]

Pamiętajmy jednak, że porównujemy nisko zawieszone auto sportowe z crossoverem, więc zestawienie należy traktować ciekawostkowo. Konkurentem dla Modelu Y będzie dopiero elektryczne Porsche Macan.

TMY i zasięg przy 150 km/h

Przy 150 km/h – a więc szybkości, która jest niedozwolona w większości krajów na świecie – samochód pokazał zużycie wynoszące 25,4 kWh/km (254 Wh/km). Jeśli założymy, że bateria ma 74 kWh pojemności użytecznej, zasięg z taką szybkością wyniesie 291 kilometrów. Przy 72 kWh będą to 283 kilometry na jednym ładowaniu:

Wynik Tesli Model Y przy 120 km/h jest oszałamiający, jeśli wziąć pod uwagę, że bezpośredni konkurenci pokonują niższe dystanse utrzymując 90 km/h! Przy 120 km/h z elektrycznym crossoverem Tesli mogą poradzić sobie tylko inne Tesle.

> Mercedes EQC 400: zasięg realny powyżej 400 kilometrów, Jaguar I-Pace i Audi e-tron zostają w tyle [wideo]

Warto obejrzeć:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.3]