Przedstawiciel kanału Fully Charged, Jonny Smith, otrzymał możliwość jazdy Porsche Taycan, prawdopodobnie w wersji Turbo. Nie jest to pierwsza [wstępna] recenzja elektrycznego Porsche, ale po raz pierwszy nagrano i pokazano jazdę kogoś innego niż inżynier producenta. W filmie pojawiło się kilka całkiem intrygujących informacji, między innymi cena najtańszej wersji zbliżona do ceny Tesli Model 3 Performance.
Porsche Taycan: przyspieszenie, specyfikacja i wszystko to, co zdradzono w Fully Charged
Spis treści
Nagranie rozpoczyna się od zastrzeżenia, że testowane będzie ten aspekt, o którym Porsche mówi jako o swojej przewadze nad Teslą. Chodzi o możliwość wielokrotnego przyspieszenia do 100 i 200 km/h.
Z wypowiedzi inżynierów dowiadujemy się, że zespół napędowy został zaprojektowany praktycznie od zera. To sugeruje, że auto nie ma żadnych związków z hybrydową Panamerą. Nie podano dokładnej pojemności baterii, ale skądinąd wiadomo, że najmocniejsze Porsche Taycan Turbo ma mieć akumulatory mieszczące 96 kWh energii:
> Porsche ma 30 tysięcy rezerwacji na Taycana. Wynik lepszy niż Volkswagena ID.3
Moc obu silników (mniejszy z przodu, większy z tyłu; silniki synchroniczne) to ponad 440 kW (ponad 600 KM). Przyspieszenie Porsche Taycan do 100 km/h ma wynosić „poniżej 3,5 sekundy„, auto więc będzie wolniejsze niż Tesla Model S P100D. Jest to wynik porównywalny z Teslą Model 3 Performance, która do 100 km/h rozpędza się w 3,4 sekundy (oficjalne dane producenta).
Zarówno silniki, jak i bateria są chłodzone cieczą. Porsche chwali się, że to jeden z kluczowych elementów, gdy chodzi o możliwość utrzymania parametrów auta mimo dużego obciążenia.
Zasięg Porsche Taycan Turbo ma wynosić, uwaga, 515 kilometrów. Nawet jeśli jest to wartość wyznaczona według procedury WLTP, realny zasięg Taycana wyniesie 440-480 kilometrów. W rankingu samochodów przejeżdżających najwięcej kilometrów na jednej baterii samochód miałby więc szansę pojawić się na 10. lub 11. miejscu:
> Samochody elektryczne 2019 z największymi zasięgami – ranking TOP10
Szybkość maksymalna Porsche Taycan to 250 km/h – już oficjalnie. Nie wiadomo, czy dotyczy ona tylko wersji Turbo, czy może też pozostałych modeli, to jest Taycan i Taycan 4s.
Samochód został wykonany z aluminium, włókien węglowych i stali ultrawysokiej wytrzymałości, waży około 2 ton. Tesla Model 3 Performance, o której tu już wspominaliśmy, waży około 1,85 tony, ale dysponuje baterią o pojemności 74 kWh/80,5 kWh (pojemność użyteczna/pojemność całkowita).
Dla kierowcy przód samochodu wygląda trochę jak 911. Z zewnątrz auto prezentuje się do pewnego stopnia jak Panamera, ale nie jest Panamerą. Reflektory z czterema punktami światła do jazdy dziennej wydają się bardziej wyraziste niż w innych Porsche. Klapki ładowania są po obu stronach samochodu, jak w Audi e-tron Quattro. Odsuwają się prawdopodobnie do góry, ale youtuber nie mógł tego jeszcze zaprezentować.
Porsche Taycan Turbo: cena od ~560 tysięcy, zwykły Taycan RWD – od ~304 tysięcy złotych?
Cena Porsche Taycan Turbo, która została wymieniona przez YouTubera i nie jest potwierdzona przez Porsche, to 120 tysięcy funtów. Daje to równowartość 561 tysięcy złotych. W ciągu kolejnych 18 miesięcy od premiery mają pojawić się tańsze i słabsze modele. Najtańszy, z napędem na tył – po prostu Porsche Taycan – miałby kosztować 65 tysięcy funtów, czyli równowartość 304 tysięcy złotych.
Samochód wchodzi do sprzedaży pod koniec 2019 roku.
Warto obejrzeć: