Niemiecka firma wypożyczająca samochody elektryczne, Nextmove, przeprowadziła test kilku elektryków na autostradzie. Wśród sprawdzonych aut najniższe zużycie energii miała Tesla Model 3, największy zasięg gwarantowała Tesla Model S 100D, a najgorzej regularnie wypadało Audi e-tron.
Tesla Model 3 vs Audi e-tron vs Tesla Model S vs reszta
Spis treści
W teście wzięły udział następujące samochody:
- 1x Tesla Model 3 Long Range 74/75 kWh (segment D),
- 2x Hyundai Kona Electric 64 kWh (segment B-SUV),
- 1x Tesla Model S 100D ~100 kWh (segment E),
- 2x Tesla Model X 100D ~100 kWh (segment E-SUV),
- 2x Audi e-tron 83,6 kWh (segment E-SUV).
Jako że eksperyment miał miejsce już kilka tygodni temu, streścimy tylko najważniejsze wnioski.
Zasięgi samochodów elektrycznych przy 130 km/h
Okazało się, że przy spokojnej jeździe autostradowej z szybkością 130 km/h (średnia: 115 km/h), najniższe zużycie energii miała Tesla Model 3:
- Tesla Model 3 (opony letnie) – 18,5 kWh/100 km,
- Hyundai Kona Electric (opony letnie) – 19,1 kWh/100 km,
- Tesla Model S (opony zimowe) – 20,4 kWh/100 km,
- Hyundai Kona Electric (opony zimowe) – 20,7 kWh/100 km,
- Tesla Model X (opony zimowe) – 23,8 kWh/100 km,
- Tesla Model X (opony letnie) – 24,1 kWh/100 km,
- Audi e-tron (kamery zamiast lusterek) – 27,5 kWh,
- Audi e-tron (klasyczne) – 28,4 kWh.
Przy tych szybkościach samochody oferowały następujące zasięgi:
- Tesla Model S 100D – 480 km,
- Tesla Model X 100D – 409 km,
- Tesla Model 3 – 406 km,
- Hyundai Kona Electric – 322 km,
- Audi e-tron – 301 km.
Warto dodać, że są to prawdopodobnie wartości uśrednione lub przewidywane przez auta, ponieważ z obliczeń uwzględniających pojemności baterii wynikają nieco inne liczby.
> Volkswagen: Baterie mamy zabezpieczone na „kilka pierwszych lat”
Zasięgi samochodów elektrycznych przy 150 km/h
Przy szybkości 150 km/h (średnia: 130 km/h) kolejność właściwie się nie zmieniła, urosło tylko zużycie energii:
- Tesla Model 3 (opony letnie) – 20,9 kWh/100 km,
- Hyundai Kona Electric (opony letnie) – 21,7 kWh
- Tesla Model S (opony zimowe) – 22,9 kWh/100 km,
- Hyundai Kona Electric (opony zimowe) – 23,6 kWh/100 km,
- Tesla Model X (opony zimowe) – 27,2 kWh/100 km,
- Tesla Model X (opony letnie) – 27,4 kWh/100 km,
- Audi e-tron (kamery zamiast lusterek) – 30,3 kWh/100 km,
- Audi e-tron (standardowo) – 30,8 kWh/100 km.
Audi przegrywa, wynik jest dziwny
Samochody przejechałyby na baterii od 428 kilometrów (wynik najlepszy: Tesla Model S) do 275 kilometrów (wynik najgorszy: Audi e-tron). Pomiar dla Audi jest tutaj dość ciekawy: pozostałe auta traciły 12-14 procent zasięgu, gdy podniesiono szybkość ze 130 do 150 km/h. W Audi utrata wyniosła zaledwie 9,5 procent. Dlaczego?
Wydaje nam się, że istnieją dwa możliwe wyjaśnienia tej sytuacji. Otóż za kierownicą Audi siedział właściciel firmy i inicjator testów, a więc osoba, która od lat szlifuje umiejętności ekonomicznej jazdy. Mógł on intuicyjnie jechać oszczędniej niż pozostała część grupy.
> Mercedes EQS – elektryczna S-klasa Mercedesa [Auto Bild]
Drugie wyjaśnienie dotyczy już technologii: jedno z Audi miało kamery zamiast lusterek. Wartości zasięgów zostały uśrednione, więc brak lusterek mógł obniżyć zużycie energii i dzięki temu zwiększyć zasięg na jednym ładowaniu.
To wytłumaczenie się nie broni, ponieważ Nextmove zmierzyło konsumpcję dla wersji z kamerami („digital”) i lusterkami („classic”). Jednak szybka analiza liczb, które zostały przedstawione na wykresach, sugeruje, że… popełniono błąd. Naszym zdaniem przedstawione na wykresach realne zasięgi Audi e-tron w co najmniej jednym przypadku dotyczą wyłącznie wersji z kamerami zamiast lusterek.
Mimo to warto obejrzeć: