Portal Motor.no oraz norweski automobilklub (NAF) postanowiły sprawdzić zasięg aut elektrycznych przy idealnej do jazdy pogodzie. Okazało się, że niemal wszystkie auta wypadły lepiej niż wynika z procedury WLTP, a Tesle i modele koreańskie dosłownie błyszczały na tle innych.
Samochód elektryczny z dużym zasięgiem? Albo Tesla, albo Hyundai/Kia
Warunki do jazdy były bardzo dobre: wiało, ale temperatura wynosiła od 15 do 21 stopni, można się więc domyślać, że nie było potrzeby ani szczególnego chłodzenia, ani dogrzewania kabin. Jazda odbywała się w pofalowanym górsko-miejsko-wiejskim terenie, raczej z przeciętnymi szybkościami, po drogach przypominających nasze jednojezdniowe drogi krajowe i wojewódzkie.
Najlepszy zasięg w ogóle osiągnęła Tesla Model S Long Range AWD ~92-93 (102) kWh, która przejechała 645,3 kilometra, choć według WLTP powinna pokonać „tylko” 610 kilometrów. Świetnie wypadły też Tesla Model 3 oraz Hyundai Kona Electric 64 kWh (źródło). Ranking TOP11 wygląda następująco:
- Tesla Model S LR AWD – 645,3 kilometra,
- Tesla Model 3 LR AWD – 612 kilometrów,
- Hyundai Kona Electric – 568,4 kilometra,
- Tesla Model X – 546,7 kilometra,
- Kia e-Niro – 524,5 kilometra,
- Kia e-Soul – 520 kilometrów,
- Opel Ampera-e – 512 kilometrów,
- Xpeng G3 – 506 kilometrów,
- Porsche Taycan – 475,1 kilometra,
- Jaguar I-Pace – 454,7 kilometra,
- Renault Zoe ZE 50 – 453 kilometry.
Kompletne zestawienie prezentuje się tak:
Gdyby jednak posortować ranking po osiągniętym zasięgu w stosunku do deklarowanej wartości WLTP, z pierwotnych liderów w TOP5 zostaje tylko jeden – Hyundai Kona Electric 64 kWh. Bardzo dobrze prezentuje się też Renault Zoe:
- Nissan e-NV200 – 1,39x, 278 zamiast 200 kilometrów,
- Opel Ampera-e – 1,21x, 512 zamiast 423 kilometrów,
- Renault Zoe – 1,19x, 453 zamiast 380 kilometrów,
- Hyundai Kona Electric – 1,18x, 568 zamiast 480 kilometrów,
- MG ZS EV – 1,18x, 310 zamiast 262 kilometrów.
Najmniejszą różnicę w stosunku do WLTP zanotowały następujące modele:
- Nissan Leaf 62 kWh – 1,03x, 397 zamiast 385 kilometrów,
- Peugeot e-208 – 1,02x, 346 zamiast 340 kilometrów,
- Audi e-tron Sportback 55 – 0,98x, 436 zamiast 446 kilometrów,
- Audi e-tron 55 Quattro 55 – 0,98x, 400 zamiast 409 kilometrów.
- Jaguar I-Pace – 0,97x, 455 zamiast 470 kilometrów.
Dodajmy, że w wypadku większości samochodów portal podawał wartości katalogowe WLTP, ale przy niektórych podano liczby niższe. Czasem dużo niższe, czasem minimalnie. Możliwe, że słabsze wyniki biorą się z wyposażenia (np. szersze opony), tej kwestii portal już nie rozwinął. Kiedy skorygowaliśmy liczby, okazało się, że Jaguar I-Pace i Audi e-tron Quattro i Sportback są jedynymi modelami, które osiągnęły wyniki gorsze niż wynikałoby z WLTP.
Temat powinien się wyjaśnić po publikacji szczegółowych testów samochodów.