Portal Motor.no oraz norweski automobilklub (NAF) postanowiły sprawdzić zasięg aut elektrycznych przy idealnej do jazdy pogodzie. Okazało się, że niemal wszystkie auta wypadły lepiej niż wynika z procedury WLTP, a Tesle i modele koreańskie dosłownie błyszczały na tle innych.

Samochód elektryczny z dużym zasięgiem? Albo Tesla, albo Hyundai/Kia

Warunki do jazdy były bardzo dobre: wiało, ale temperatura wynosiła od 15 do 21 stopni, można się więc domyślać, że nie było potrzeby ani szczególnego chłodzenia, ani dogrzewania kabin. Jazda odbywała się w pofalowanym górsko-miejsko-wiejskim terenie, raczej z przeciętnymi szybkościami, po drogach przypominających nasze jednojezdniowe drogi krajowe i wojewódzkie.

Najlepszy zasięg w ogóle osiągnęła Tesla Model S Long Range AWD ~92-93 (102) kWh, która przejechała 645,3 kilometra, choć według WLTP powinna pokonać „tylko” 610 kilometrów. Świetnie wypadły też Tesla Model 3 oraz Hyundai Kona Electric 64 kWh (źródło). Ranking TOP11 wygląda następująco:

  1. Tesla Model S LR AWD – 645,3 kilometra,
  2. Tesla Model 3 LR AWD – 612 kilometrów,
  3. Hyundai Kona Electric – 568,4 kilometra,
  4. Tesla Model X – 546,7 kilometra,
  5. Kia e-Niro – 524,5 kilometra,
  6. Kia e-Soul – 520 kilometrów,
  7. Opel Ampera-e – 512 kilometrów,
  8. Xpeng G3 – 506 kilometrów,
  9. Porsche Taycan – 475,1 kilometra,
  10. Jaguar I-Pace – 454,7 kilometra,
  11. Renault Zoe ZE 50 – 453 kilometry.

Kompletne zestawienie prezentuje się tak:

Gdyby jednak posortować ranking po osiągniętym zasięgu w stosunku do deklarowanej wartości WLTP, z pierwotnych liderów w TOP5 zostaje tylko jeden – Hyundai Kona Electric 64 kWh. Bardzo dobrze prezentuje się też Renault Zoe:

  1. Nissan e-NV200 – 1,39x, 278 zamiast 200 kilometrów,
  2. Opel Ampera-e – 1,21x, 512 zamiast 423 kilometrów,
  3. Renault Zoe – 1,19x, 453 zamiast 380 kilometrów,
  4. Hyundai Kona Electric – 1,18x, 568 zamiast 480 kilometrów,
  5. MG ZS EV – 1,18x, 310 zamiast 262 kilometrów.

> Hyundai Kona Electric (2020) 64 kWh z wyższym zasięgiem WLTP niż model (2019). Optymalizacja czy urealnienie?

Najmniejszą różnicę w stosunku do WLTP zanotowały następujące modele:

  1. Nissan Leaf 62 kWh – 1,03x, 397 zamiast 385 kilometrów,
  2. Peugeot e-208 – 1,02x, 346 zamiast 340 kilometrów,
  3. Audi e-tron Sportback 55 – 0,98x, 436 zamiast 446 kilometrów,
  4. Audi e-tron 55 Quattro 55 – 0,98x, 400 zamiast 409 kilometrów.
  5. Jaguar I-Pace – 0,97x, 455 zamiast 470 kilometrów.

Dodajmy, że w wypadku większości samochodów portal podawał wartości katalogowe WLTP, ale przy niektórych podano liczby niższe. Czasem dużo niższe, czasem minimalnie. Możliwe, że słabsze wyniki biorą się z wyposażenia (np. szersze opony), tej kwestii portal już nie rozwinął. Kiedy skorygowaliśmy liczby, okazało się, że Jaguar I-Pace i Audi e-tron Quattro i Sportback są jedynymi modelami, które osiągnęły wyniki gorsze niż wynikałoby z WLTP.

Temat powinien się wyjaśnić po publikacji szczegółowych testów samochodów.

Audi e-tron Sportback (c) Audi

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: