FSD HW4, czwarta generacja komputera FSD Tesli, dopiero od niedawna wyjeżdża w samochodach z Giga Berlin, tymczasem Elon Musk zapowiedział już piątą wersję platformy sprzętowej. Ma mieć ona o wiele wyższe zapotrzebowanie na energię niż HW3 i HW4, co sugeruje znacząco większą moc obliczeniową. Zadebiutuje w drugiej połowie 2025 roku, spodziewajmy się zatem, że choć premiera Robotaxi nastąpi już za 1,5 miesiąca, realne wdrożenie usługi zajmie co najmniej rok. W planie realistycznym: dwa tygodnie.

FSD HW5 to Tesla AI5

Gdy w 2019 roku Tesla pokazywała komputer FSD, jeszcze wtedy nosił on nazwę Autopilot HW 3.0, platforma sprzętowa Autopilota w wersji 3.0. Miał on być wystarczający do obsługi jazdy autonomicznej, w tym Robotaxi. Od tamtego czasu pojawiły się co najmniej dwie duże iteracje sprzętu, niedawno HW4 montowane najpierw w samochodach z Giga Shanghai, następnie Giga Berlin. Teraz słyszymy, że w 2025 roku pojawi się HW5 o nazwie Tesla AI5, które będzie wykorzystywać procesory Tesli oraz Nvidii i innych dostawców.

Komputery mają działać w całości na oprogramowaniu firmy Muska i mieć moc przetwarzania dziesięciokrotnie większą niż HW4 (źródło), ale będą potrzebować „tylko” trzy-cztery razy więcej energii. Trudno powiedzieć, dlaczego producent zapowiada tak duże aktualizacje, skoro nawet najnowsze wersje oprogramowania (Nadzorowanego) FSD działają poprawnie z komputerami HW3 i firma jeszcze nie zaczęła wykorzystywać pełnego potencjału HW4, które w dodatku ma… dwa razy mniej pamięci niż HW3 (źródło), ale więcej złączy dla kamer i wyższą moc obliczeniową.

Komputer FSD HW3 (na górze) kontra HW4 (na dole) (c) Green / X, warto pooglądać

Wprowadzenie nowego komputera Tesla AI5 za ponad rok jest zaskakujące również w kontekście imprezy dotyczącej Robotaxi, jaka ma się odbyć 8 sierpnia. Czyżby usługa miała działać w oparciu o dotychczasowe komputery? A może będzie wymagać nowej elektroniki, zatem zadebiutuje dopiero pod koniec 2025 roku? Co więc z obecną generacją samochodów? Zatrzymają się na jeździe autonomicznej 3. poziomu (obecnie: poziom 2.x) ze względu na ograniczenia sprzętowe? Nie zrealizują obietnicy zarabiania na swojego właściciela dzięki samodzielnym nocnym jazdom w usłudze taksówkowej?

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: