Maj 2019 był dla redakcji www.elektrowoz.pl miesiącem ciekawym. Facebook w tym czasie wyciął nasz fanpage z Waszych strumieni, my zaczęliśmy rozwijać poboczny projekt, a przy okazji dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, że www.elektrowoz.pl jest większy niż '”Napędzany paliwami Orlen” Autoblog’, dział portalu Spidersweb.pl.
Elektrowoz.pl – gdzie jesteśmy
Spis treści
Przez cały maj mieliśmy 95,7 tysiąca Czytelników. Miesiąc zaczął się fenomenalnie, szliśmy na 100+ tysięcy, ale później tempo przerosło nasze możliwości 🙂 Jednak rok do roku było nieźle, wzrost liczby Czytelników wyniósł +79 procent, wzrost liczby sesji – +131 procent. Czyli większa liczba Czytelników przychodzi do nas częściej niż jeszcze rok temu – chociaż spędza mniej czasu. Ogólnie: jestem zadowolony.
Alexa.com informuje nas, że zajmujemy dziś w Polsce pozycję numer 3 687 i w ciągu ostatnich dziewięćdziesięciu dni mamy trend spadkowy. Nie do końca pasuje to do przebiegu krzywej Google Analytics (powyżej).
Dodajmy, że początek trendu spadkowego zbiegł się w czasie z uruchomieniem wtyczki blokującej AdBlocka. Po publikacji tego materiału roboczo wyłączymy ją na około dwa tygodnie i zobaczymy, czy przełoży się to na zmianę trendu oraz jak wpłynie na zarobki.
Disqus, czyli komentarze
W maju 2019 na naszych stronach pojawiło się 928 komentarzy, co daje średnio 6,77 komentarza na tekst. Generalnie komentarze są dobre dla strony WWW, bo zwiększają liczbę odsłon i czas przebywania w witrynie. Jeśli jednak dyskusja rozwija się na Facebooku, to nie mam nic przeciwko – dla mnie ważniejsze jest to, żeby Czytelnicy wygodnie rozmawiali o poruszanych przez nas tematach niż żeby koniecznie siedzieli na WWW.
Facebook, czyli kara za grzechy
W maju 2019 Facebook postanowił nas ukarać. Za 3 (słownie: TRZY) zgłoszenia „Ukryj post”, a prawdopodobnie „Spam” / „Fake news” – poszło chyba o ten materiał – na trzy tygodnie zostaliśmy całkowicie wyklęci. Zniknęliśmy z Waszych strumieni. Wróciliśmy do nich 4/5 czerwca.
W ostatnim dniu maja mieliśmy 1 893 polubienia fanpage.
Jako że z Facebooka przychodzi do nas niewielka liczba Czytelników, a działania platformy są nieprzewidywalne, jest to ostatni raport, w którym uwzględniliśmy portal Marka Zuckerberga. Rzecz jasna nadal tam pozostaniemy, chętnie posłuchamy Waszych opinii i porozmawiamy. Rezygnujemy tylko z prezentowania statystyk w raportach.
W porównaniu do innych fanpage, które obserwujemy, prezentujemy się tak. Zwróćcie uwagę, jak dobrze widać różnicę między wzrostami płatnymi i organicznymi (poniżej 1 procent):
Przyszłość, przychody, biznes
W maju zaobserwowaliśmy ciekawą sytuację: reklama Centrumcars24.pl, która świeciła się od początku kwietnia 2019, przestała działać. Po prostu jej skuteczność (mierzona liczbą przeklików) spadła do bardzo niskiego poziomu. Testowaliśmy zmiany w kreacjach, ale efekty były umiarkowanie zadowalające. Dlatego zasugerowaliśmy zakończenie emisji i zdjęcie reklamy. Obniżyło to nasz przychód, jednak nasz nadrzędny cel jest taki, żeby Partnerzy www.elektrowoz.pl mieli korzyści z współpracy z nami.
Jeśli nie ma korzyści, to szkoda pieniędzy.
Wyrzuciliśmy również z cennika artykuły sponsorowane. Po którejś z kolei porażce – mimo szczerych chęci nie potrafiliśmy napisać materiału reklamowego – uznaliśmy, że nie ma sensu informować o takiej opcji. Choć tekst byłby jawnie opatrzony informacją „Materiał promocyjny”, sumienie stawało nam okoniem.
W tej chwili w bloczkach sponsorskich nie emitują się żadne kampanie, czyli jedynym źródłem finansowania są reklamy Google AdSense i kieszeń wydawcy 😉 Szukamy innych metod na utrzymanie przychodów na poziomie.