Raport za wrzesień 2017 dla www.elektrowoz.pl
Spis treści
- Sporządził: rednacz
- Data: 2017-10-01/02/03
- Wersja: 0.4
- Dla: wydawca, wszyscy zainteresowani
- Dostępność: publiczny /
poufny
1. Wstęp
Stuknęły nam dwa miesiące na rynku. Z każdym dniem uświadamiamy sobie bardziej, że zbyt długo czekaliśmy na premierę. Aktualnie niemal każdy producent samochodów zapowiada kilka-, kilkanaście- czy nawet kilkadziesiąt modeli aut elektrycznych w przeciągu najbliższych trzynastu lat. My sami (jako redakcja) otrzymaliśmy już kilkanaście sondujących zapytań i ciepłych głosów poparcia od osób związanych bezpośrednio z rynkiem motoryzacyjnym*), co dobrze wróży nadchodzącej komercjalizacji przedsięwzięcia, jakim jest elektrowoz.pl.
Jednak długa jeszcze droga przed nami. Życie w zelektryfikowanym świecie sprawia, że bezustannie musimy pamiętać o normalnych użytkownikach, którzy obawiają się całej tej elektrycznej rewolucji. Nie ma niczego gorszego dla człowieka niż zmiana, potrzeba dostosowania, nauki – to powoduje niepewność i dyskomfort (patrz komentarze na Facebooku; najbardziej zajadłe prospalinowo są osoby… młode):
Jako że uważamy za swoją misję popularyzację wiedzy o ekologicznym transporcie, po namyśle postanowiliśmy zmniejszyć specjalizację, a zwiększyć popularyzację. Oznacza to kilkadziesiąt drobnych zmian w sposobie pracy redakcji, wśród których najważniejsze jest obniżenie Flesch-Kincaid Readability Score w wersji polskiej.
Zastanawialiśmy się nad mocniejszą tabloidyzacją treści (do której jest mi blisko, fakt – ŁB), doszliśmy jednak do wniosku, że zbyt cenimy obecnych Czytelników, którymi są programiści, inżynierowie, właściciele sporych firm, ogólnie: zamożni mężczyźni z rodzinami, którzy niechętnie patrzą na brukowe tytuły i podejście.
2. Statystyki
Po genialnym początku września (premiera Leafa 2017 i premiery przed wystawą Frankfurt 2017) w drugiej połowie miesiąca wzrost wyhamował, a dodatkowo zaszkodziła nam ładna pogoda w ostatnim tygodniu września:
Nie jest to jeszcze sytuacja niepokojąca, ba, jesteśmy zadowoleni. Mieścimy się w prognozowanym przez nas przedziale wzrostów (założenie z lipca/sierpnia 2017: 4-10 tysięcy Czytelników we wrześniu 2017), co dodaje energii do działania i podpowiada, że strategia wyważenia i pogoni za nowością nieźle się sprawdza.
2.1 Statystyki Google Analytics
W sierpniu witryna przyciągnęła 5,3 tysiąca użytkowników (uu) według Google Analytics, z czego aż 5 tysięcy byli to zupełnie nowi Czytelnicy. Oznacza to wzrost o 217 procent miesiąc do miesiąca. Niezwykle satysfakcjonujący jest dla nas również czas sesji, który praktycznie nie spadł od sierpnia (11:52 obecne vs 12:18 miesiąc temu) – spodziewamy się jednak, że utrzymanie tempa wzrostu liczby użytkowników obniży czas sesji do 6-8 minut.
Wyhamowanie wzrostu liczby użytkowników nie przeszkadza nam w stałym wzroście liczby odsłon (27,7 tys. vs 7,46 w sierpniu 2017, wzrost o 271 procent) oraz odsłon na sesję (3,06 vs 2,87 w sierpniu 2017). Ten ostatni parametr mógłby być większy, gdyby zdecydować się na modyfikacje layoutu.
2.2 Demografia
Zdecydowana większość naszych Czytelników to mężczyźni:
Oceniając po lokalizacjach, Czytelnictwie, a także po zaangażowaniu na Facebooku, widzimy, że użytkownicy www.elektrowoz.pl są to głównie mężczyźni na etapie studiów inżynieryjnych lub po studiach, wykształcone, zamożne (mają auto elektryczne lub chcą je kupić w najbliższej przyszłości), z rodzinami.
Ale bardzo cieszą nas również osoby młode (15-24), którzy widzą, że w kierunkach inżynieryjnych jest przyszłość – baliśmy się, czy uda nam się dotrzeć do tej grupy bez wykorzystania Instagrama i Snapchata, na których się nie znamy.
Podoba nam się również zaangażowanie ze strony zamożnych osób w wieku 45+, które z lekkim niedowierzaniem czytają artykuły o starych, ulubionych markach, porównują je z samochodami elektrycznymi i – jak oceniamy – są pozytywnie zaskoczone, że elektromobilność to szansa dla wnuków, czystość i doskonałe wrażenia z jazdy [uzasadnienie wniosku wyłącznie w komunikacji prywatnej].
3. Social media
Wrzesień 2017 roku zakończyliśmy 272 osobami, które zalajkowały stronę:
Organiczny wzrost jest dobry, choć zastanawiamy się, dlaczego dotychczasowi stali komentatorzy gdzieś nam ostatnio zniknęli. To zniknięcie dość mocno zbiega się z czasem z zahamowaniem wzrostu tygodniowego na Google Analytics, więc mamy dodatkowy materiał do analiz.
W ciągu ostatnich 28 dni (uwaga: 4.09-1.10) osiągnęliśmy bardzo dobry zasięg 36,7 tysiąca odbiorców. Wszystkie parametry świecą się nam na razie na zielono, więc najbliższe dwa-trzy tygodnie poświęcimy na uważniejszą analizę, jak biznesowo wykorzystać te dane oraz jak nad nimi pracować dla popularyzacji ekologicznego transportu.
4. Konkurencja
Nie mamy wstępu do niczyjego Google Analytics, więc wykorzystujemy wskaźnik „Rank in Poland” w Alexa jako podstawowe narzędzie do porównań. Oto zestawienie na dzień 3.10.2017 – pogrubione zostały witryny wyłącznie o samochodach elektrycznych:
- Moto.pl – 370. miejsce w Polsce (sierpień: 376. miejsce)
- Samar.pl – 4 100 (4 877)
- SamochodyElektryczne.org – 5 348 (5 703)
- www.elektrowoz.pl – 15 359 (sierpień: za mały ruch w Polsce), Global Rank: 1 409 468 (9 001 758)
- Autostuff.pl – 18 923 (22 294)
- motopodprad.pl – 33 219 (brak pomiaru za sierpień 2017 ze strony redakcji)
- Moto3m.pl – 40 482 (43 295)
- OdnawialneZrodlaEnergii.pl – 49 689 (brak pomiaru za sierpień 2017 ze strony redakcji)
- SwiatOZE.pl – 62 651 (brak pomiaru za sierpień 2017 ze strony redakcji)
- orpa.pl – za mały ruch w Polsce (za mały ruch w Polsce), Global Rank: 6,508,505 (5 657 912)
- eco-driving.info – Global Rank: 12 848 490
- AutaElektryczne.pl – za mały ruch w Polsce (za mały ruch w Polsce), Global Rank: 14 676 168 (8 255 540)
- Elektromobilnosc.com – – (-), Global Rank: 19 056 784 (19 064 333)
- Elektromobilnosc24.pl – /zbyt mały ruch nawet do uzyskania Global Rank/
- Elektromobilnosc.pl – /zbyt mały ruch nawet do uzyskania Global Rank/
- Cleantechnica.pl – /zbyt mały ruch nawet do uzyskania Global Rank/
Po dwóch miesiącach pracy wyprzedziliśmy właściwie wszystkich, których powinniśmy wyprzedzić, wliczając w to AutoStuff.pl, za którym stoi duże wydawnictwo i całkiem spory zespół redakcyjny. Wedle naszej najlepszej wiedzy mamy już DRUGIE MIEJSCE W POLSCE.
Aktualnie w zakresie zasięgu walczymy o dogonienie SamochodyElektryczne.org i Samar.pl . Jeśli nasze szacunki nie kłamią, obie witryny notują dziennie nie mniej niż 1,5 tysiąca, a nie więcej niż 5 tysięcy użytkowników. Nasza strategia z sierpnia 2017 r. zakłada osiągnięcie takiej oglądalności w II połowie 2018 roku – musimy do niej dążyć, ponieważ potencjalnych reklamodawców interesują niemal wyłącznie zasięgi (patrz przypis na dole).
5. Wyniki finansowe
5.1 Koszty
Koszty działalności we wrześniu 2017 wyniosły (kwoty netto):
- sprzęt IT: 0 zł
- webdevelopment: ok. 1 500 zł
- treści z kosztami autorskimi: 10 335 zł (średnio 39 zł netto za jeden kompletny artykuł)
- social media: 2 400 zł
- opieka IT: 2 650 zł
- łącze: 1 000 zł
- koszty inne: 0 zł
- SUMA: 17 885 zł
Podtrzymujemy tezę, że osiągnięcie pozycji lidera w Polsce w przeciągu pół roku oznaczałoby konieczność powiększenia redakcji, zwiększenia liczby wytwarzanych treści i drobnej optymalizacji web/IT – co przekłada się na konieczność zainwestowania około 100-120 tysięcy złotych. Szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia w takim okresie określamy na około 70 procent (wzrost o 10 p.p. w stosunku do szacunków za sierpień 2017 r.)
5.2 Przychody
Witryna nie zanotowała przychodów we wrześniu 2017 roku. Możliwe do osiągnięcia przychody są następujące:
- Szacowany zysk z reklam AdSense na podstawie oglądalności: 120 zł
*) Słowa są ciepłe, ale firmy motoryzacyjne mówią nam jasno: dla nas liczą się tylko zasięgi.