Liczne eksperymenty wykonane przez Bjorna Nylanda oraz innych internautów sprawiają, że możemy spróbować obliczyć średni zasięg Tesli Model 3 w zależności od szybkości. Taka wiedza może się nam przydać, gdy zaplanujemy sobie podróż – dzięki niej oszacujemy bowiem, czy lepsza będzie podróż z szybkością 120 km/h, czy może ostre 180 km/h i wymuszony jeden przystanek po drodze.
Autostradowe testy Tesli Model 3, czyli jak zasięg samochodu zależy od szybkości
Zacznijmy jednego ważnego zastrzeżenia: wyrażone w artykule szybkości należy opisywać jako „staram się trzymać X”, czyli na przykład „staram się trzymać 90 km/h” albo „staram się trzymać 200 km/h”. Nie są to wartości średnie, ponieważ te z reguły są niższe ze względu na konieczność uwzględnienia ruchu drogowego (zjazdy, wyprzedzania itd.).
> Tesla Semi z baterią 1 000 kWh już oficjalnie? [Tesla.com]
Z pomiarów Bjorna Nylanda dla różnych wariantów Tesli Model 3 (Long Range RWD, Performance) wynika, że samochód będzie w stanie pokonać obiecane przez producenta 499 km, gdy:
- jazda jest spokojna i odbywa się z szybkością około 90 km/h,
- warunki są dobre, temperatura wynosi między 15 a 24 stopniami Celsjusza, nie pada deszcz.
Te 499 kilometrów można zatem przyjąć jako lewy punkt wykresu. Prawym punktem jest niedawny pomiar zużycia przy jeździe z szybkością 200 km/h:
Samochód zużył 89 procent zgromadzonej w baterii energii do przejechania 133,2 kilometra. Na tej podstawie można obliczyć, że zasięg Tesli Model 3 na baterii przy 200 km/h wynosi 149 kilometrów. Zapamiętajmy tę liczbę i spróbujmy oszacować ją inaczej.
Zużycie energii pokazywane przez licznik wykazywało 49 kWh/100 km. Jeśli przyjmiemy, że użyteczna pojemność baterii Tesla Model 3 wynosi 74 kWh – dotychczas przyjmowaliśmy 75 kWh, ale Tesla w wielu miejscach podpowiada nam raczej 74 kWh, więc zmieniamy i my – to cała bateria pozwoli na przejechanie 151 kilometrów.
Liczby zatem całkiem nieźle do siebie pasują, przyjmujmy zatem te wartości: 150 km dla 100 procent baterii i 120 km dla 80 procent przy chęci utrzymania szybkości 200 km/h. Teraz możemy już oszacować zasięgi samochodu przy innych wartościach prędkości dla 100 procent pojemności baterii:

Zasięg Tesli Model 3 w zależności od szybkości. Czerwona linia trendu jest przybliżona, a wartości są bardzo skrajne, dlatego podane na wykresie wartości należy uznać za przybliżone
Szybkości 90-120 km/h są zatem w miarę bezpieczne, jeśli planujemy przejechać Polskę z jednym międzyładowaniem. Przy autostradowych 140 km/h nadal powinniśmy dojechać nad morze z jednym tylko postojem. Ale należy pamiętać, żeby w trasie raczej nie utrzymywać szybkości powyżej 160 km/h, ponieważ dość szybko będziemy wtedy gubić zasięg.
A jak to będzie wyglądało w dłuższej trasie z większą liczbą ładowań i uzupełnianiem baterii do 90 procent? Oszacujemy to w kolejnym artykule.
UWAGA! Należy pamiętać, że powyższe szacunki to wartości uproszczone. Jako że opór powietrza rośnie wraz z kwadratem szybkości, a średnie obciążenie spowodowane przez układ chłodzący rośnie wraz z czasem jazdy, mamy dość złożoną nieliniową zależność. Dlatego powyższe wartości należy uznać za przybliżone.