Przy porcie ładowania Tesli Model 3 Highland są trzy litery: C, K i L. Tesla Model 3 nie-Highland miała tylko C i K. Oznaczenia to efekt normy EN 17186 obowiązującej od marca 2021 roku, „C” to symbol informujący o możliwości ładowania prądem przemiennym (AC). „K” oznacza zgodność z ładowarkami prądu stałego działającymi z napięciem 50-500 V. „L” mówi o współpracy z ładowarkami funkcjonującymi w przedziale 200-920 V. Niektórzy widząc K-C-L uznali, że Tesla Model 3 Highland ma pakiet pod napięciem wyższym niż 400 V – na przykład 600 V.

Napięcie baterii a Tesla Model 3 Highland

Sugestie o baterii pod napięciem 600 V wzięły się z faktu, że w instrukcji serwisowej samochodu pojawia się wzmianka z tą właśnie liczbą (patrz TUTAJ, wymagane założenie darmowego konta), podczas gdy wcześniej jej nie było. Prawdopodobnie chodzi o to, że przewody lub złącze są w stanie obsłużyć napięcie do 600 V, co nie oznacza, że takie napięcie jest tam zawsze:

Instrukcja serwisowa Tesli Model 3 Highland (c) Tesla

Kyle Conner, amerykański dziennikarz, został zaproszony przez Enhance do przejażdżki Modelem 3 Highland RWD. Kiedy z baterią rozładowaną do 38 procent podłączył samochód do Superchargera v3, na wyświetlaczu zobaczył napięcie startujące od 360 V. Pamiętajmy, że procesem ładowania w całości steruje elektronika samochodu. Superchargery v3 nie obsługują napięć wyższych niż 500 V, przynajmniej niczego na ten temat nie wiadomo, ale gdyby Tesla Model 3 Highland miała wyższe napięcie pakietu, prawdopodobnie zażądałaby wyższych wartości. Nie zrobiła tego, napięcie stopniowo powędrowało do okolic 380 V:

Ładowanie Tesli Model 3 Highland na Superchargerze (c) Out of Spec Reviews / YouTube

Na tej podstawie możemy wywnioskować, że napięcie pakietu Tesli Model 3 Highland to nadal okolice 350-400 V. Kompatybilność z ładowarkami L (ultraszybkie, np. Ionity) oznacza zatem tylko tyle, że samochód dogada się z nimi podczas uzupełniania energii. Czy osiągnie maksymalną moc, skoro Tesla Model 3 LR/Performance sprzed faceliftingu nie rozpędzała się na nich nawet do 200 kW? Można mieć taką nadzieję, ale to mało prawdopodobne, bo w Tesli najwyższe moce wypracowywane są natężeniami przekraczającymi 500 amperów, tymczasem złącze CCS2 obsługuje w szczycie właśnie 500 A.

Nota od redakcji Elektrowozu: idealnym testem byłoby podłączenie Modelu 3 Highland nie do Superchargera, lecz do ładowarki Ionity lub dowolnej innej ultraszybkiej, działającej z mocami do 300-350 kW. Eksperyment amerykańskiego dziennikarza nie przesądza definitywnie, że bateria Tesli Model 3 Highland wykorzystuje klasyczną architekturę 400 V, chociaż bardzo mocno to sugeruje. Gdyby jednak Tesla używała falowników w taki sposób, w jaki robi to Kia, mogłaby mieć wyższe napięcie pakietu i dopasowywać się do możliwości ładowarki.

Nota 2: Tesle Model Y z Giga Berlin też mają litery C-K-L.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: