Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Prezydent podpisał nowelizację Ustawy. Prawo jazdy kategorii B pozwoli na jazdę elektrykiem o dmc do 4,25 tony

Dnia 7 grudnia 2021 roku prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy o elektromobilności. Wynika z niej między innymi, że kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B będą mogli prowadzić pojazdy z napędem alternatywnym o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 4,25, a nie 3,5 tony jak dotychczas. Ale zmian jest znacznie więcej.

Zmiany w Ustawie o elektromobilności – prawo jazdy kategorii B

„Pojazdy z napędem alternatywnym” to przede wszystkim samochody elektryczne, ale też auta zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Zmiany w prawie jeszcze nie weszły w życie, mają zacząć obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw – czyli, jak się domyślamy, w ostatniej dekadzie grudnia 2021 lub na początku stycznia 2022 roku.

Wyższa dopuszczalna masa całkowita samochodów elektrycznych bierze się z konieczności zastosowania stosunkowo ciężkiej baterii. Dotychczas producenci musieli nieźle lawirować: dostawcze elektryki o większych zasięgach miały mniejszą ładowność niż warianty spalinowe, żeby tylko mieściły się w przepisach. Co ciekawe, za „paliwa alternatywne” uznano też sprężony gaz ziemny (CNG, LNG), niekoniecznie pochodzący z odnawialnego biometanu (art. 2, pkt 11, źródło, plik PDF).

Oprócz powyższej modyfikacji pojawiły się też inne (źródło). Nowelizacja zakłada, że operatorzy systemu dystrybucyjnego nie mogą być operatorami ogólnodostępnych stacji ładowania, chyba że przeprowadzili przetarg tych stacji i nie pojawił się podmiot zainteresowany ich zakupem. Innymi słowy: jeśli stacje ładowania Tauronu zarządzane są przez spółkę zajmującą się dystrybucją, firma musi ogłosić przetarg w celu ich zbycia (art. 3a-3c, strona 5).

Ważne zmiany dla deweloperów i nabywców mieszkań

Zgodnie z nowelizacją Ustawy budynki mieszkalne, w których znajduje się więcej niż 10 stanowisk postojowych, muszą zostać zaprojektowane w taki sposób, by dało się w nich zainstalować przewody i punkty ładowania. Instalacja punktów ładowania ma być możliwa na wszystkich stanowiskach postojowych pod warunkiem, że znajdują się one we wnętrzu budynku lub do niego przylegają.

Przepisy powyższe wchodzą w życie po 14 dniach od ogłoszenia.

Cały tekst nowelizacji do pobrania TUTAJ (PDF, 290 kB).

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, prezydent Andrzej Duda (c) Prezydent.pl

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version