Jakie są w Polsce samochody elektryczne kategorii N1 (dostawcze do 3,5 tony), na które można uzyskać dopłatę Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej? Postanowiliśmy przygotować takie zestawienie wraz z danymi technicznymi, by ułatwić naszym Czytelnikom wybór.
Aktualizacja 2021/11/06, godz. 12.02: w tekście brakuje Fiata E-Ducato i Forda Transita. Postaramy się je dodać.
Zasady dopłat
Spis treści
Na elektryczne samochody dostawcze kategorii N1 można uzyskać dopłatę w wysokości 50 lub 70 tysięcy złotych, do 20 lub do 30 procent kosztów kwalifikowanych. Pierwszy próg uzyskamy, jeśli samochód będzie pokonywał do 20 000 kilometrów rocznie, o 70 000 złotych można ubiegać się, jeśli auto przejedzie rocznie powyżej 20 000 kilometrów. Zadeklarowany przebieg badany jest po 2 latach eksploatacji.
Dostawcze auta elektryczne pod dopłaty
Jako że tekst kierujemy przede wszystkich do przedsiębiorców, podane niżej ceny są wartościami netto. Aby szybko przeskakiwać między różnymi wielkościami nadwozi warto skorzystać ze spisu treści, który znajduje się po prawej stronie artykułu.
Mniejsze i średnie samochody dostawcze
Renault Kangoo ZE / E-Tech Elektryczne
Renault Kangoo E-Tech: cena od 123 990 zł, konfigurator TUTAJ.
Renault Kangoo to jeden z najmniejszych współczesnych aut dostawczych, w dodatku występuje w dwóch istotnie różniących się wariantach: jako obecna generacja i model, który ma trafić do oferty w 2022 roku. Aktualna generacja ma 2 miejsca z przodu, oferuje 565-650 kilogramów ładowności i 3-4 metry przestrzeni ładunkowej. Dostępny jest w standardowej wersji L1H1 i w wariancie przedłużonym L2H1. Bateria Kangoo E-Tech ma 33 kWh pojemności, silnik oferuje 44 kW (60 KM) mocy. Realny zasięg to około 150-180 km.
W samochodzie może zostać zamontowany hak pozwalający na transport niewielkich przyczepek o masie do 322 kilogramów. Istotną wadą samochodu jest brak portu ładowania CCS, nawet w opcji. Dlatego po rozładowaniu się baterii czeka nas dłuższy postój.
Renault Kangoo (2022) Rapid E-Tech
Nowe Renault Kangoo Rapid nie występuje jeszcze na stronie Renault, więc samochód opiszemy tylko dla formalności. Warto o nim pamiętać, ponieważ model istotnie różni się od Kangoo ZE i w dodatku będzie bazą dla Nissana Townstara i Mercedesa eCitana.
Nowy Renault Kangoo (2022) ma mieć baterię o pojemności 44 kWh, port szybkiego ładowania CCS i silnik o mocy 75 kW (102 KM). Na ładowarce prądu stałego samochód rozpędzi się do 75 kW, przy słupku ładowania – do 22 kW. Model ma trafić do oferty w 2022 roku, jego ceny nie są jeszcze znane.
Nissan e-NV200 Furgon, wkrótce Nissan Townstar
Nissan e-NV200: cena od 137 300 zł netto dla baterii 37 (40) kWh, cennik TUTAJ.
Nissan e-NV200 dostępny był w dwóch wersjach: bagażowej Furgon i osobowej Evalia. W tym roku w ofercie jest już tylko Furgon w wersji wyposażeniowej Acenta. W odróżnieniu od wszystkich innych modeli w zestawieniu auto dysponuje portem ładowania Chademo (reszta: CCS) i nie oferuje nawet w opcji wielofazowej ładowarki prądu przemiennego (gniazdo Typu 2).
Auto posiada tę samą baterię, co Nissan Leaf II, z jednym wszak usprawnieniem: posiada ona wiatraczek, który wymusza obieg powietrza. Może to pomóc przy intensywnej eksploatacji samochodu. Przestrzeń bagażowa ma 4,2 m3 (dwie europalety), ładowność wynosi 705 kilogramów w wersji pięciodrzwiowej i 742 kilogramy w wariancie czterodrzwiowym. Hak dostępny jest tylko w wariancie czterodrzwiowym, jego maksymalny uciąg to 410 kilogramów.
Według naszych obliczeń zasięg Nissana e-NV200 wynosi do około 190 kilometrów. Warto wszak pamiętać, że model jest stopniowo wycofywany z rynku, zastąpi go nowy Nissan Townstar, czyli Renault Kangoo ze znaczkiem Nissana.
Opel Combo-e Cargo/Cargo załogowy / Peugeot e-Partner / Citroen e-Berlingo
Opel Combo-e Cargo: cena od 119 750 zł Cargo van, 126 260 zł załogowy, konfigurator TUTAJ,
Peugeot e-Partner Furgon Standard: cena od 113 000 zł, konfigurator TUTAJ,
Citroen Berlingo: cena od 114 496 zł, konfigurator TUTAJ.
Wszystkie wymienione modele wyjeżdżają z jednej fabryki we Francji. Samochody wyposażone są w silniki o mocy 100 kW (136 KM) napędzające przednie koła i baterie o pojemności 45 (50) kWh. Warianty rozmiarowe są dwa, ich ładowność wynosi około 620-800 kilogramów w wersjach standardowych (L1/M), o około 50 kilogramów mniej w wariantach długich (L2/XL) oraz 630-720 kilogramów w wariantach osobowo-dostawczych. Auta mogą zostać wyposażone w hak o uciągu 750 kilogramów.
Warianty dostawcze mają 2 miejsca w kabinie, wersje „załogowe” – 5 miejsc. Standardowym wyposażeniem wszystkich modeli jest 1-fazowa ładowarka o mocy 7,4 kW, ładowarka 3-fazowa jest opcjonalna, szybkie ładowanie obsługuje moc do 100 kW. Deklarowane przez producentów zasięgi wynoszą 250-280 jednostek WLTP, co realnie w trybie mieszanym oznacza do 215-240 kilometrów ma baterii.
Większe elektryczne samochody dostawcze
Opel Vivaro-e / Peugeot e-Expert / Citroen e-Jumpy
Opel Vivaro-e Furgon: cena od 141 550 zł, konfigurator TUTAJ,
Peugeot e-Expert: cena od 142 500 zł netto dla 45 (50) kWh, od 166 500 zł netto dla 69 (75) kWh, konfigurator TUTAJ,
Citroen e-Jumpy: cena od 139 400 zł netto dla 45 (50) kWh, od 160 900 zł netto dla 69 (75) kWh, konfigurator TUTAJ.
W przeciwieństwie do większych braci (patrz poniżej), modele dostawcze o średniej wielkości oferowane są z najbardziej rozpoznawalnymi pojemnościami baterii: 45 (50) i 69 (75) kWh (w nawiasach www.elektrowoz.pl zawsze podaje pojemności całkowite), które przekładają się na około 240 i 340 jednostek zasięgu WLTP, czyli do 205 lub 290 kilometrów realnie.
W zestawie jest tylko jeden silnik o mocy 100 kW (136 KM) i 260 Nm momentu obrotowego, mamy natomiast do wyboru aż trzy długości nadwozia: 4,6, 4,95 i 5,3 metra. Podstawowe warianty dostawcze pozwalają na przewiezienie 2 osób, jednak dłuższe nadwozia umożliwiają na przewiezienie do 6 osób. Ładowności wynoszą 930-1 200 kilogramów dla wersji najmniejszej i 910-1 100 dla wariantu największego (wartości zaokrąglone). Hak pozwala na skorzystanie z przyczep o masie do 1 000 kilogramów.
Mercedes eVito Furgon
Mercedes eVito Furgon: cena od 193 881 zł netto, konfigurator TUTAJ.
Mercedes eVito Furgon dostępny jest w dwóch długościach (L2/długi, L3/extra długi), które oferują odpowiednio 598 lub 973/998 kilogramów ładowności. Wszystkie wersje mają silnik o mocy 85 kW (116 KM) i baterię o pojemności 35 (41) kWh. Oferowany przez nie zasięg to do 150 kilometrów – i są to wartości zbliżone do realnych.
Maksymalna przestrzeń ładunkowa to 6 / 6,6 m3 w zależności od wariantu (długi/ekstra długi). Auto jest seryjnie wyposażone w ogranicznik szybkości do 80 km/h, ale można tę wartość podnieść do 100 lub 120 km/h. Nawet w opcji nie otrzymamy 3-fazowej ładowarki, producent nie oferuje również możliwości szybkiego ładowania prądem stałym (DC). Specyfikacja nie wspomina wreszcie o haku.
Model jest stopniowo wycofywany z oferty, choć na polskiej stronie nadal występuje.
Mercedes eVito Tourer
Mercedes eVito Tourer (2021-): cena od 249 300 zł netto dla 90 kWh, konfigurator TUTAJ.
Choć samochód dzieli nazwę ze swoim poprzednikiem, znacząco się od niego różni. Nowy Mercedes eVito Tourer, który trafił do oferty w 2021 roku, dostępny wyłącznie w wariancie osobowym (z siedzeniami), ma baterię o pojemności 90 (100) kWh i silnik o mocy 150 kW (204 KM) napędzający przednie koła. Większy jest też moment obrotowy (362 zamiast 295 Nm) oraz deklarowany zasięg: 359 jednostek WLTP, czyli do 300-310 kilometrów realnie.
Samochód ma 770-800 kilogramów ładowności i 8 lub 9 miejsc. Obsługuje szybkie ładowanie z mocą do 110 kW (DC; port CCS) oraz wolniejsze z wykorzystaniem gniazda Typu 2.
Największe dostawcze elektryki
Peugeot e-Boxer / Citroen e-Jumper
Citroen e-Jumper Furgon: cena od 258 100 zł netto dla ~34 kWh, od 295 400 zł netto dla ~64 kWh, konfigurator TUTAJ.
Peugeot e-Boxer: cena od 258 100 zł netto dla ~34 kWh (L1H1), od 295 400 zł netto (L3H2), konfigurator TUTAJ,
Opel Movano-e w Polsce nie występuje, więc przy największych samochodach dostawczych dawnej Grupy PSA mamy do wyboru tylko Peugeota e-Boxera albo Citroena e-Jumpera. Obydwa modele dostępne są w dwóch wariantach bateryjnych: ~34 (37) i ~64 (70) kWh, w sumie w kilkudziesięciu kombinacjach długości i wysokości nadwozi.
Silnik jest tylko jeden, o mocy 88 kW (120 KM). Oferowane zasięgi to 200 lub 340 jedn. WLTP, czyli 170 lub 290 kilometrów realnie w trybie mieszanym.
Wersje dostawcze posiadają 2 lub 3 miejsca z przodu. Przy mniejszej baterii oferują 1 505 kilogramów ładowności i 11,5 m3 przestrzeni ładunkowej (nadwozie L2H2 435), przy większej baterii rośnie nadwozie (L3H2), przestrzeń ładunkowa też się zwiększa do 13 m3, ale ładowność spada do 1 450 kilogramów.
Volkswagen e-Crafter / MAN eTGE
VW e-Crafter Furgon: cena od 255 910 zł dla wersji z wysokim dachem (H3), konfigurator TUTAJ.
MAN eTGE, cena od ???, brak konfiguratora, zapytania TUTAJ.
Volkswagen e-Crafter i Man eTGE to oferta dla osób, które potrzebują dużego auta dostawczego i chciałyby wesprzeć polskie fabryki – obydwa modele wyjeżdżają bowiem z fabryki we Wrześni. Samochody dostępne są w jednej tylko konfiguracji, z silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) napędzającym przednie koła. Pojemność baterii nie zabija, to zaledwie 32 (35,8) kWh – znamy ją z VW e-Golfa. Efektem jest zasięg, który w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 115 jednostek WLTP, co w zależności od stylu jazdy będzie oznaczało 100-130 kilometrów (szybka trasa/miasto).
Jeden z naszych Czytelników prowadził swego czasu test VW e-Craftera. Samochód mu się spodobał, niewielki zasięg nie przeszkadzał w jego pracy (kurier), bolała go natomiast cena auta. Przestrzeń ładunkowa MAN-a eTGE wynosi 10,7 m3. Producent nie oferuje żadnych wersji oprócz bagażowej (furgon), więc liczba miejsc w kabinie wynosi 2 lub 3.
Mercedes eSprinter Furgon
Mercedes eSprinter Furgon: ceny od 236 939 dla 35 kWh, od 265 939 zł dla 47 kWh, konfigurator TUTAJ.
Mercedes eSprinter Furgon to największy dostawczy elektryk w gamie Mercedesa niebędący samochodem ciężarowym. Silnik jest ten sam, co w eVito (85 kW / 116 KM), ale w standardowej długości z podniesionym dachem oferuje aż 11 m3 przestrzeni ładunkowej. Ładowność wynosi 806 kilogramów przy większej baterii lub 958 kilogramów przy baterii mniejszej, pojemności baterii to odpowiednio 47 lub 35 kWh. Deklarowane przez producenta zasięgi to 156 i 118 kilometrów.
Co ważne: samochód pozwala na szybkie ładowanie prądem stałym (DC; port CCS) z mocą 20 kW (standard) lub 80 kW (opcja). Przy prądzie przemiennym jest już słabiej, mamy 7,4 kW, jednak przy nocnym postoju to właściwie bez różnicy. Liczba miejsc w kabinie to 2 lub 3.
Renault Master E-Tech Elektryczny
Renault Master E-Tech: cena od 247 500 zł, konfigurator TUTAJ.
Elektryczny Renault Master dostępny jest w dwóch długościach nadwozia i dwóch wysokościach, ale z jedną tylko pojemnością baterii wynoszącą 33 kWh. Silnik ma 57 kW (77,5 KM) mocy, jego szybkość została ograniczona do 100 km/h. Producent nie chwali się innymi parametrami, z pojemności baterii możemy wywnioskować, że auto ma około 100-120 kilometrów zasięgu. Stary zespół napędowy łączy się z brakiem gniazda szybkiego ładowania.
Miejsca w kabinie są 3 (1+2), w zależności od wersji przestrzeń ładunkowa ma od 8 do 13 metrów sześciennych. Ładowność wynosi od 975 do 1 130 kilogramów. Tymi parametrami producent jednak niechętnie się chwali, jak gdyby na razie nie spodziewał się zainteresowanych samochodami tego rodzaju.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.