Niemiecka firma P3 Automotive stworzyła własny indeks szybkości ładowania, P3 Charging Index. Wskazuje on, które auto elektryczne najlepiej sprawdzi się w trasie. Pewnym zaskoczeniem dla miłośników Tesli może być fakt, że najlepiej wypadło Porsche Taycan. Drugie miejsce? Volkswagen ID.3 „na podstawie danych szacunkowych”. Wyniki opublikował portal Electrive.net.

Najlepsze auto elektryczne w trasę? P3 Automotive: 1/ Porsche Taycan, 2/ VW ID.3, 3/ Tesla Model 3

P3 Charging Index uwzględnia w jednym wskaźniku szybkość uzupełniania energii samochodu w przedziale od 20 do 80 procent – a więc tym najwygodniejszym w trasie, w którym moce ładowania bywają największe.

> Dlaczego ładowanie do 80 procent, a nie do 100? O co w tym chodzi? [OBJAŚNIAMY]

Jednak moc ładowania to nie wszystko, dlatego połączono ją ze zużyciem energii przez samochód według normy WLTP i korygowanym zgodnie z danymi ADAC Ecotest, by uzyskać wartości bliższe rzeczywistości. Założono, że sytuacja idealna to taka, w której samochód uzupełnia 300 kilometrów zasięgu w 20 minut (+900 km/h) i do przejechania 600 kilometrów potrzebuje jednego postoju na ładowanie.

Dystans 300 kilometrów wybrano, ponieważ według P3 Automotive kierowcy robią sobie przystanki co 250-300 km (źródło).

Taki samochód idealny – ładowanie z szybkością +900 km/h przez 20 minut, czyli uzupełnienie 300 km zasięgu podczas postoju trwającego 20 minut – otrzymałby wskaźnik P3 Charging Index = 1,0.

Wygląda na to, że wszystkie samochody były ładowane na stacjach Ionity, czyli mogły rozwinąć pełnię swoich możliwości. Dla Tesli Model 3 wzięto schemat ładowania na Superchargerze v3. Warto o tym pamiętać, w Polsce nie ma dziś (2019/12/22) ani jednej stacji ładowania osiągającej moc powyżej 150 kW – dotyczy to również Superchargerów.

> Pierwszy Tesla Supercharger v3 w Europie uruchomiony. Lokalizacja: Londyn Zachodni, Wielka Brytania

Średnia moc ładowania samochodów elektrycznych w przedziale 20-80 procent

Zacznijmy od ciekawych danych. Według P3 Automotive średnia moc ładowania w przedziale od 20 do 80 procent wynosi odpowiednio:

  1. Porsche Taycan – 224 kW,
  2. Audi e-tron – 149 kW,
  3. Tesla Model 3 (Supercharger v3) – 128 kW,
  4. Volkswagen ID.3 – 108 kW,
  5. Tesla Model S – 102 kW,
  6. Mercedes EQC – 99 kW,
  7. Jaguar I-Pace – 82 kW,
  8. Hyundai Kona Electric – 63 kW,
  9. Kia e-Niro – 63 kW.

Przebiegi wykresów są następujące:

Finalny ranking

Jednak jak wszyscy wiemy w trasie liczy się nie tylko moc ładowania, ale też zużycie energii podczas jazdy. Po uwzględnieniu tej wartości najlepiej wypada Porsche Taycan, na drugim miejscu jest Volkswagen ID.3, na trzecim znalazła się Tesla Model 3, ale ładowana na Superchargerze v3:

  1. Porsche Taycan – P3 Index = 0,72 – 216 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  2. VW ID.3 – 0,7 – 211 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  3. Tesla Model 3 – 0,66 – 197 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  4. Audi e-tron – 0,58 – 173 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  5. Tesla Model S/X – 0,53 – 160 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  6. Mercedes EQC – 0,42 – 125 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  7. Hyundai Kona Electric – 0,42 – 124 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  8. Kia e-Niro – 0,39 – 118 km zasięgu po 20 minutach ładowania,
  9. Jaguar I-Pace – 0,37 – 112 km zasięgu po 20 minutach ładowania.

> Realny zasięg Porsche Taycan to 323,5 kilometra. Zużycie energii: 30,5 kWh/100 km

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Ranking mógłby być ciekawy, ale na tle testów EPA wygląda dość kuriozalnie. Wygląda na to, że w wynikach WLTP Porsche dość mocno „się pomyliło”, czyli podało znacznie niższe zużycie energii niż faktyczne. Ogłaszanie drugiego miejsca na podstawie „danych szacunkowych”, ponieważ „[firma] zna wszystkie samochody od 10 lat” (źródło) to raczej prosta droga do samoośmieszenia niż stworzenia faktycznie przydatnego rankingu.

Ale krzywe przebiegu ładowania oraz średnie moce ładowania są ciekawe i warto je zapamiętać. 🙂

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 23 głosów Średnia: 4.3]