Użytkownik niemieckiego forum TFF twierdzi, że odebrał już Teslę Model Y RWD z baterią BYD, która ma oznaczenie 7C, podczas gdy bateria zbudowana na ogniwach firmy CATL ma symbol 6L. Maksymalne moce ładowania obu akumulatorów są podobne i wynoszą około 170 kW, ale wersja BYD dysponuje rzekomo znacznie lepszą krzywą uzupełniania energii.

Aktualizacja 2023/05/20, godz. 22.40: tekst został skorygowany.

Tesla Model Y RWD z Giga Shanghai (6L) vs Model Y RWD z Giga Berlin (7C)

Pierwsze Tesle Model Y RWD z Gruenheide (Niemcy) zostały odebrane przez nowych właścicieli, po czym odbiory ponoć wstrzymano, ponieważ w homologacji znalazła się wzmianka o niewłaściwym silniku. Użytkownik forum TFF o nicku ingolfernst zdołał zarejestrować auto, inni usłyszeli ponoć decyzję odmowną ze względu na błąd w specyfikacji, który musi zostać skorygowany przez producenta.

Z opisu wariantu /7C/ wynika, że Model Y RWD z Giga Berlin ma baterię opartą o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe dostarczane przez BYD. Dodajmy, że jest to prawdopodobnie bateria strukturalna, ale na długich ogniwach prostopadłościennych BYD Blade (zdjęcie numer 1), podczas gdy wersja 6L posiada ogniwa prostopadłościenne CATL w wersji krótkiej (zdjęcie numer 2; Munro odsłania taśmę skrywającą serię elektrod; druga jest pod taśmą po przeciwnej stronie szyny).

Przybliżony wygląd ogniw LFP produkowanych przez CATL na potrzeby Tesli Model Y RWD. Jedyna różnica to szerokość, tj. największy wymiar – te w Tesli mogą być o około 30 procent szersze (dłuższe) (c) CATL

Oprócz tego w pakietach Modelu Y stosowane są też cienkie walcowe ogniwa 2170 (21 mm średnicy, 70 mm wysokości; warianty LR AWD i Performance AWD) oraz grube 4680 (wariant AWD, bez oznaczenia „Long Range”), co czyni z elektrycznego crossovera Tesli chyba najbardziej wszechstronny pod tym względem samochód na rynku.

Bateria Tesli Model Y AWD z widocznymi ogniwami 4680

Nowa bateria Tesli Model Y RWD ma rzekomo 60 kWh pojemności całkowitej wobec 62 kWh dla wersji z ogniwami CATL. Na ładowarce potrafi ona rozpędzić się do 172 kW w okolicy 25 procent i utrzymać tę moc aż do 50 procent pojemności, podczas gdy w wariancie z ogniwami CATL z Giga Shanghai moc ładowania sukcesywnie spada.

Dobra krzywa uzupełniania energii = krótsze postoje

Moc ładowania wynosząca 172 kW to około 3,1 C (3,1 x pojemność baterii). Jeśli odzyskanie 25 procent pojemności odbywa się przy maksimum mocy, to Tesla Model Y RWD z Giga Berlin powinna potrzebować zaledwie około 5 minut na odzyskanie 70 kilometrów zasięgu w trybie mieszanym. Skoki w przedziale 50 -> 25 -> 50 procent powinny skutkować najkrótszym sumarycznym czasem podróży (postoje na ładowanie plus jazda), trudno wszak uznać je za wygodne dla człowieka.

Tym niemniej Tesla Model Y RWD z Giga Berlin może osiągać na trasach czasy przejazdu lepsze niż Tesla Model Y RWD z Giga Shanghai z baterią zbudowaną w oparciu o ogniwa CATL. Dodajmy, że nowa wersja z Giga Berlin powinna mieć też dwa odlewy strukturalne (przód i tył) zamiast jednego, jak dotychczas. Ale samochód nie jest na razie dostępny nawet w Inventory – znikł stamtąd, donosi TeslaMag, kiedy wykryto błąd w homologacji uniemożliwiający jego rejestrację.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 25 głosów Średnia: 4.5]