Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej opublikowała dokument „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”, w którym zawarto wytyczne dotyczące postępowania z autami elektrycznymi (BEV), hybrydowymi (HICE, PHICE) oraz pseudohybrydami (mHICE) podczas wypadków (Z1), pożarów (Z2) i zatopień (Z3). Dokument porządkuje dotychczasową wiedzę na ten temat, stali Czytelnicy Elektrowozu raczej nie znajdą w nim niczego nowego.
Zasady postępowania z samochodami z instalacją wysokonapięciową
Dokument obejmuje wszystkie auta, które oprócz akumulatora 12 V posiadają na pokładzie jakąś baterię, dotyczy więc nawet pseudohybryd (mHICE, dawniej: mHEV), pojazdów, których właściciele mogą się nie spodziewać, że korzystają z wspomagania elektrycznego. Zasady opatrzono wstępem mówiącym o rozpoznaniu i podzielono na trzy części, które należy stosować w zależności od rodzaju zdarzenia.
Z punktu widzenia rozszerzania wiedzy najważniejsza jest informacja, że auta często posiadają QR-kody pozwalające na szybki dostęp do kart ratowniczych informujących o newralgicznych punktach samochodu („można ciąć”, „nie wolno ciąć”), lokalizacji wyłączników serwisowych („zwor”) czy punktu bezpośredniego dostępu do pojemnika akumulatora, żeby podać tam wodę.

Fragment dokumentu Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym (c) Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
Przy pożarze kluczowe jest gaszenie baterii dużą ilością wody (bez przebijania obudowy, jeśli nie jest to konieczne) oraz monitorowanie jej temperatury. Gdy ta spadnie poniżej 50 stopni Celsjusza i nie rośnie, czynności można zaniechać. Przy zagrożeniu zapłonem lub pożarem pojazd powinien zostać ustawiony w odległości co najmniej 5 metrów od innych obiektów i obserwowany. Państwowa Straż Pożarna – dokładnie tak samo, jak odpowiadające jej instytucje z innych krajów – zaleca stosowanie kontenera tylko w ściśle określonych przypadkach (=ostateczności) i napełnianie go w określonym stopniu, ponieważ woda po pożarze baterii wymaga utylizacji.
Kompletny dokument do pobrania znajduje się TUTAJ, źródło znajduje się TUTAJ.
Nota od redakcji Elektrowozu: dokument wskoczył nam dość niespodziewanie, przy jego okazji o godz. 17.30 jestem w Polskim Radio Kierowców. Wrażenia z kontaktu z Ioniqiem 6 pojawią się jeszcze dziś, tylko w późniejszych godzinach.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.