Nowy Hyundai Ioniq Electric z baterią o pojemności 38,3 kWh właśnie zadebiutował w polskich cennikach. Samochód oferuje wyższy zasięg na baterii, ale jest droższy i, jak się okazuje, wolniej się ładuje. To ostatnie może być szczególnie uciążliwe w dłuższej trasie.

Szybkość ładowania Hyundaia Ioniq Electric (2020) kontra starsza wersja

Hyundai Ioniq Electric pierwszej generacji wyposażony był w baterię o pojemności użytecznej wynoszącej zaledwie 28 kWh. Jednak auto było (i jest) światowym rekordzistą, gdy chodzi o najniższe zużycie energii podczas jazdy, a ponadto ładuje się z mocą do 67 kW, gdy tylko pozwala na to stacja ładowania.

Efekt? Mimo 200 kilometrów realnego zasięgu samochód całkiem nieźle sprawdzał się w trasach.

Moc ładowania pierwszej generacji Hyundaia Ioniq Electric (2019) z baterią 28 kWh. Nowy model 38,3 kWh nawet na ultraszybkiej ładowarce z trudem osiąga wartości „normalne” dla starszej wersji (niebieska linia) (c) Fastned

Nowy wariant z akumulatorami 38,3 kWh dysponuje realnym zasięgiem wynoszącym około 265-290 kilometrów [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl; 311 km WLTP]. Wygląda jednak na to, że wyższa pojemność i lepszy zasięg spowodowała obniżenie maksymalnej mocy ładowania samochodu.

Niższe napięcie pakietu = dłuższe ładowanie

Jak tłumaczy Bjorn Nyland, wszystko wskazuje na to, że w samochodzie wykorzystano pakiet baterii zbliżony do tego z Kony Electric 39,2 kWh. Pracuje on pod napięciem zaledwie 320 woltów – inne samochody stosują wartości bliższe 360-400 woltom – co oznacza, że do osiągnięcia wysokiej mocy ładowania konieczne jest zbilansowanie niskiego napięcia wyższym natężeniem (moc = napięcie * natężenie, P = U * I).

> Lakier w mojej NOWEJ Tesli Model 3 Performance? „Dramat” [Czytelnik Andrzej]

Przy ultraszybkiej ładowarce obsługującej moc do 350 kW i wysokie natężenia, auto było w stanie rozpędzić się do około 47 kW (zdjęcie poniżej). Jednak na standardowej, normalnej stacji ładowania o mocy do 50 kW, nowy Hyundai Ioniq Electric (2020) prawdopodobnie będzie oscylował w okolicy 40 kW. Stary model oferował w takich warunkach 48-49 kW (wykres powyżej).

Hyundai Ioniq Electric (2020) dostępny jest w Polsce w cenie od 177 900 złotych. Poprzednia wersja, Hyundai Ioniq Electric (2019), z mniejszą baterią, mniejszym zasięgiem i szybszym ładowaniem, startowała w Polsce od 164 500 złotych:

> Znane są ceny Hyundaia Ioniq Electric (2020). Jest drożej, od 177 900 zł za wersję bez pompy ciepła

Oto całe nagranie, warto obejrzeć:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: