Temat zużycia energii / poboru mocy przez samochód elektryczny stojący na mrozie wzbudził żywe zainteresowanie naszych Czytelników. Dlatego sięgnęliśmy do jeszcze jednego materiału: nagrania Bjorna Nylanda z grudnia 2017 roku. Przespał on noc w Tesli Model X przy temperaturze wynoszącej od -13 (na początku) do -17 (na końcu) stopni Celsjusza.
Jak auto elektryczne radzi sobie przy bardzo niskich temperaturach
Youtuber przestawił samochód w Tryb Zasięgu (Range Mode -> On) i włączył podtrzymywanie temperatury we wnętrzu pojazdu (Keep Climate On). Oprócz tego zakrył okna matami z foliami NRC przedzielonymi cienką warstwą pianki oraz zamocował pod dachem matę własnej konstrukcji. Dzięki temu elektryk był dodatkowo zaizolowany, co na pewno trochę pomogło w oszczędzaniu energii.
> Sprawność Tesli X 100D w zależności od temperatury: zima vs lato [WYKRES]
Temperaturę w przedniej części kabiny ustawił na 21 stopni Celsjusza, nawiew skierował w dół i obniżył jego siłę do pierwszego poziomu. Z tyłu, gdzie spał, temperatura również wynosiła 21 stopni Celsjusza, a nawiew przestawił w tryb automatyczny. Spał z kocami, miał się więc czym przykryć.
Po 8 rano na zewnątrz było -16 stopni Celsjusza. W samochodzie zrobiło się nieco zimno, więc podniósł temperaturę do 22 stopni i zwiększył siłę nadmuchu do 4 i 3 poziomu. Niewykluczone, że błędem było wieczorne przestawienie samochodu w Tryb Zasięgu, w którym auto stara się zachować jak najwięcej energii na jazdę.
Po 9 godzinach nocnego postoju temperatura na zewnątrz spadła do -17 stopni Celsjusza. Okazało się, że pobór mocy na postoju wyniósł 1,5 kW, co daje zużycie energii wynoszące 13,5 kWh. Utrata zasięgu wyniosła -7 km/h, czyli po 9 godzinach postoju w trzaskającym mrozie auto przejechałoby o 63 kilometry mniej na baterii.
Przy baterii naładowanej do pełna ta Tesla Model X stanowiłaby bezpieczne schronienie przez 48 godzin postoju.
> Noc w samochodzie elektrycznym na mrozie BEZ MAT W OKNACH, tym razem Tesla Model 3 [YouTube]
Warto zobaczyć: