Po jakim czasie trzeba wymienić baterie w samochodzie elektrycznym? Podczas kongresu Automotive News Europe Nissan ujawnił, że akumulatory Leafa powinny przeżyć 22 lata. Liczbę tę oszacowano analizując jeżdżącą już flotę 400 tysięcy egzemplarzy modelu. Auto jest w sprzedaży w Europie od od 2011 roku.

Czas życia akumulatorów w samochodzie elektrycznym? Dwucyfrowy

Francisco Carranza, dyrektor zarządzający w segmencie Usług Energetycznych Renault-Nissan, oszacował, że samochód elektryczny będzie przebywał na rynku 10-12 lat, a baterie przeżyją go o drugie tyle (źródło). I faktycznie, w krajach rozwiniętych auto eksploatuje się średnio przez 8-12 lat – ale nie w Polsce. Według obliczeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), średnia wieku samochodu w Polsce to 17,2 roku. W Europie nikt nie wypada gorzej od nas.

Średnia wieku samochodów w Europie. Liczba na najciemniejszym zielonym tle oznacza średni wiek w latach. Wynik w Polsce to 17,2 roku dla aut osobowych, 16 lat dla samochodów dostawczych i 16,7 roku dla ciężarówek (c) ACEA

Przedstawiciel koncernu Renault-Nissan zdradził również, że producent z przyjemnością przygarnie „stare”, „zużyte” baterie. Sprawdzają się one bowiem w roli mniejszych lub większych magazynów energii. W dodatku Nissan Leaf w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii może funkcjonować jako dostawca energii – czyli może zostać podpięty za pomocą dwukierunkowego złącza, by zasilać np. gospodarstwa domowe.

Warto dodać, że „stare”, „zużyte” baterie to takie zespoły ogniw, które osiągnęły pojemność około 70 procent pojemności pierwotnej. Nie są one zdolne do oddania maksymalnej fabrycznej mocy – nie nadają się więc do samochodów, w których czasem trzeba mocno przyspieszyć – ale bez problemu poradzą sobie jako magazyny energii w domu, gdzie zapotrzebowanie nie skacze zbyt gwałtownie. Technologia produkcji ogniw litowo-jonowych jest już dziś na tyle zaawansowana, że właściwie wszyscy producenci samochodów elektrycznych oferują gwarancję na 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów przebiegu.

> Jak często trzeba wymieniać baterię w samochodzie elektrycznym? BMW i3: 30-70 lat

Na zdjęciu: Nissan Leaf II z widoczną baterią, falownikiem i zespołem napędowym (c) Nissan

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: