Duże moce ładowania są ważne. Ale równie ważne jest zużycie energii podczas jazdy, bo to ono determinuje ile odzyskujemy zasięgu podczas postoju przy ładowarce. Obie wartości porównuje ze sobą firma P3, która stworzyła ranking P3 Index. Okazuje się, że na rynku amerykańskim liderami są 1/ samochód bardzo drogi, czyli Lucid Air GT, 2/ samochód drogi, czyli Tesla Model S, oraz 3/ samochód przystępny cenowo, czyli Kia EV6 LR RWD, wariant z dużą baterią i napędem na tył. Kia EV6 okazała się lepsza niż Porsche Taycan GTS.
Oto samochody elektryczne najlepsze do podróżowania
Spis treści
P3 ma swoją własną procedurę pomiaru krzywej ładowania i zużycia energii. Badanie dla rynku amerykańskiego przeprowadzono w słonecznej Kalifornii, więc w idealnych dla samochodów warunkach. Po raz kolejny okazało się, że najlepszą mocą ładowania dysponuje Porsche Taycan, które w przedziale 10 -> 80 procent osiąga średnio 223 kW. Kia EV6 znalazła się na drugim miejscu ze średnią mocą wynoszącą 200 kW, Tesla Model S Plaid była trzecia ze średnią mocą 168 kW:
Gdybyśmy podzielili ranking podług napięcia w instalacjach, TOP3 dla architektury 800 V wyglądałoby następująco: 1/ Porsche Taycan GTS, 2/ Kia EV6 LR RWD, 3/ Lucid Air GT. Z kolei w przypadku architektury 400 V liderzy są następujący: 1/ Tesla Model S Plaid, 2/ BMW iX xDrive50, 3/ BMW i4 eDrive40. Średnie poniżej 150 kW to już domena aut z architekturą 400 V, co widać w dalszej części rankingu P3:
Ale średnia moc ładowania to dopiero połowa opowieści. Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, równie ważne jest zużycie energii w trasie. Tutaj P3 nie prowadziło już własnych badań, oparło się na procedurze EPA, która podaje wyniki bardziej realne niż europejska WLTP, ale, trzeba to zaznaczyć, jest tylko jakąś procedurą, którą można zoptymalizować.
Najszybciej ładujące się samochody elektryczne [P3 Index – US]
Po nałożeniu tych danych na przebieg krzywej ładowania, uzyskujemy pełny ogląd sytuacji. P3 nazwało wskaźnik P3 Index – US, który wskazuje zasięg uzupełniony w czasie 20 minut postoju. P3 Index – US równy 1,0 oznacza 200 mil / 322 kilometry zasięgu w 20 minut, 0,5 – 161 kilometrów, i tak dalej. Na tej podstawie zbudowano ranking samochodów:
- Lucid Air GT – 1,04, tj. +335 km po 20 minutach postoju,
- Tesla Model S – 0,97, +312 km/20 min.,
- Kia EV6 LR RWD – 0,96, +309 km/20 min.,
- Tesla Model 3 LR RWD – 0,85, +274 km/20 min.,
- Tesla Model Y LR RWD – 0,81, +261 km/20 min.
W pierwszej piątce mamy zatem samochód bardzo drogi, ale świetnie zoptymalizowany pod kątem zużycia energii i bardzo dobrze pod kątem ładowania. Drugi jest samochód drogi i świetnie zoptymalizowany pod kątem zużycia energii oraz szybkości ładowania.

Najszybciej ładujące się samochody elektryczne. Porsche Taycan GTS, mimo najwyżej mocy ładowania, osiągnęło wskaźnik wynoszący 0,77, bo zużywa sporo energii podczas jazdy (c) P3 Index – US
Osoby, które nie dysponują nieograniczonym budżetem, zainteresują się miejscami od 3. do 5. W tej grupie znajdują się wyłącznie samochody elektryczne segmentu D, przystępne cenowo i ze zoptymalizowanym zużyciem energii (Tesle) lub szybkim ładowaniem nadrabiającym wyższe zużycie (Kia EV6). Teraz wystarczy już tylko zastanowić się nad finansowaniem i tym, czy potrzebujemy napędu na obie osie…
Nota od redakcji Elektrowozu: cały raport P3 można pobrać TUTAJ (PDF, 9,4 MB).
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.