/Temat poruszyliśmy w mediach społecznościowych, ale uznaliśmy, że jest wart opracowania również w witrynie/
Volkswagen pokazał zdjęcie VW ID.7 stojącego obok swych dwóch najbardziej ekonomicznych pojazdów w historii: VW Lupo 3L TDI oraz VW XL1. Ten pierwszy miał doładowany silnik wysokoprężny skonstruowany w taki sposób, żeby palić zaledwie 3 litry oleju napędowego. Ten drugi powstał jako wcielenie idei „zróbmy najbardziej ekonomiczny prototyp na świecie”. Postanowiliśmy sprawdzić, który z tych trzech pojazdów faktycznie zużywa najmniej energii.
Volkswagen ID.7 vs VW Lupo 3L TDI vs VW XL1
Zacznijmy od najmniejszego Volkswagena Lupo. Jeśli przyjmiemy, że ten czteroosobowy maluch segmentu A palił 3 litry na 100 kilometrów – zgodnie z założeniami inżynierów, co ponoć nie było takie proste do osiągnięcia – to przy jednym litrze oleju napędowego przechowującym 10,7 kWh mamy zużycie na poziomie 32,1 kWh/100 km (gęstość energii oleju napędowego TUTAJ).
Volkswagen XL1 jest samochodem dwuosobowym, w założeniu miał przejeżdżać 100 kilometrów na 1 litrze oleju napędowego. Dysponował dwucylindrowym silnikiem TDI o mocy 35 kW/48 KM uzupełnionym o silnik elektryczny o mocy 20 kW/27 KM, co dawało w sumie 51 kW/69 KM mocy i pozwalało na przyspieszenie do 100 km/h w kilkanaście sekund. Bateria miała pojemność 5,5 kWh, dawała się ładować z gniazdka. Samochód był wykonany z włókiem węglowych, magnezu, tytanu, dlatego kosztował niebotyczne pieniądze. Nawet używane egzemplarze sprzedawane są za setki tysięcy złotych.
Realne spalanie VW XL1, gdy jeździł on tylko na oleju napędowym (bez ładowania z gniazdka), wynosiło 2,3 l/100 kilometrów, w optymalnych warunkach około 2 l/100 kilometrów (źródło). Daje to co najmniej 21,4, realnie 24,6 kWh/100 km.
A teraz Volkswagen ID.7. Producent nie podał jeszcze informacji o zasięgu, ale niski współczynnik oporu powietrza (Cx = 0,23) sugeruje, że dla normalnej jazdy w trybie mieszanym będzie to wartość poniżej 20 kWh/100 km. Zapewne okolice 17 kWh/100 km według WLTP. Tymczasem nie mówimy o czteroosobowym miejskim maleństwie ani o dwuosobowym prototypie, do którego trzeba wchodzić na kolanach. Nie. Volkswagen ID.7 to wygodna, pełnowymiarowa limuzyna dłuższa od VW Arteona. Zapewne też przestronniejsza od Arteona. Z bagażnikiem o pojemności 530 litrów, w wariancie kombi – odpowiednio większym.
Ta duża limuzyna zużywa mniej niż 20 kWh/100 km. Mniej niż VW Lupo 3L TDI czy Volkswagen XL1. Oficjalna prezentacja 17 kwietnia w Berlinie.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: