Na stronie Ministerstwa Energii pojawiło się oficjalne pismo Komisji Europejskiej w sprawie akcyzy i amortyzacji samochodów elektrycznych do 225 tysięcy złotych. Tak jak informowaliśmy kilka dni temu, wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące właściwego rozliczania aut elektrycznych powinny być już w urzędach skarbowych.
Zwolnienie samochodu elektrycznego z akcyzy, amortyzacja do 225 000 złotych – podstawa prawna
Spis treści
Podstawą prawna do zwolnienia samochodów elektrycznych z akcyzy jest Ustawa o elektromobilności (do pobrania: Ustawa o elektromobilności FINAL – D2018000031701) wraz z nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach (do pobrania: Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach – FINAL – D2018000135601).
Z kolei podstawą prawną o wyższym progu amortyzacji samochodu elektrycznego (225 tysięcy złotych zamiast 150 tysięcy) jest nowelizacja Ustawy o PIT i CIT (do pobrania: Zmiany w PIT 2019 – Ustawa z dn. 23 października 2018 o zmianie w podatku dochodowym – FINAL – 2854_u).
Już kilka dni temu informowaliśmy, że urzędy skarbowe powinny już dysponować nowymi wytycznymi, które pozwalają urzędnikom na zwolnienie samochodów z akcyzy oraz dopuszczają wyższy próg amortyzacji.
Teraz Ministerstwo Energii opublikowało oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie SA.49981 (2018/PN). Zgodnie z nim powyższe przywileje dla nabywców samochodów elektrycznych NIE podpadają pod Artykuł 107(1) TFEU, co oznacza, że nie są niezgodną z prawem pomocą publiczną. A zatem SĄ DOZWOLONE – i obowiązują już od 19 grudnia 2018 roku (zwolnienie z akcyzy) lub 1 stycznia 2019 roku (wyższy próg amortyzacji).
Co to oznacza dla przeciętnego użytkownika?
Powyższa decyzja KE oznacza, że:
- samochody elektryczne i hybrydy plug-in z silnikami do 2 litrów powinny nieco potanieć (bo nie będzie doliczana do nich akcyza w wysokości 3,1 procent),
- samochody elektryczne będzie można amortyzować do wyższej kwoty w firmie.
Przywileje dotyczą również aut zasilanych wodorem (zeroemisyjnych), a hybryd do 1 stycznia 2021 roku. Czas obowiązywania przywilejów dla hybryd ograniczono, ponieważ w przyszłości mogą nie być one wystarczająco niskoemisyjne.
Pismo KE do pobrania: Pismo Komisji Europejskiej w sprawie akcyzy i amortyzacji samochodów elektrycznych DO POBRANIA – pismo_KE_z_dnia_18122018