BMW regularnie zwiększa pojemności baterii w swoim jedynym jak na razie samochodzie elektrycznym: BMW i3. Jednak noszą one dość nietypowe, chociaż całkowicie poprawne oznaczenia. Jaka jest pojemność baterii BMW i3 120 Ah? Co w ogóle oznacza „Ah”?
BMW i3 120 Ah – prawdziwa pojemność akumulatorów
Zacznijmy od pewnego wyjaśnienia: Ah to amperogodziny. Amperogodziny są faktyczną miarą pojemności akumulatorów, oznaczają bowiem, przez jaki czas ogniwo jest w stanie dostarczać prąd. 1 Ah oznacza, że ogniwo/bateria będzie w stanie generować prąd o natężeniu 1 A przez 1 godzinę. Albo 2 A przez 0,5 godziny. Albo 0,5 A przez 2 godziny. I tak dalej.
> Opel Corsa-e: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy w dniu premiery
Jednak współcześnie o pojemnościach akumulatorów coraz częściej mówi się wykorzystując miarę energii, jaka może zostać w nich zgromadzona. To też jest dobry wskaźnik – dlatego specjalnie dla naszych Czytelników podajemy pojemności baterii BMW i3 według oryginalnej miary oraz w przeliczeniu na jednostki bardziej zrozumiałe:
- BMW i3 60 Ah: 21,6 kWh pojemności całkowitej, 19,4 kWh pojemności użytecznej,
- BMW i3 94 Ah: 33,2 kWh pojemności całkowitej, 27,2-29,9 kWh pojemności użytecznej,
- BMW i3 120 Ah: 42,2 kWh pojemności całkowitej, 37,5-39,8 kWh pojemności użytecznej.
Jeśli chcemy na własną rękę sprawdzić pojemność użyteczną baterii, wystarczy skorzystać z poniższej porady. Warto jednak pamiętać, żeby pomiaru dokonywać po naładowaniu samochodu do pełna i najlepiej w temperaturze około 20 stopni Celsjusza. W zależności od naszego trybu jazdy i ładowania, wartości mogą być nieco inne.
> BMW i3. Jak sprawdzić pojemność baterii samochodu? [ODPOWIADAMY]
Dodajmy, że portal www.elektrowoz.pl jest dziś jedynym w Polsce (i jednym z nielicznych na świecie) medium o samochodach elektrycznych, które regularnie podaje pojemności całkowite oraz użyteczne. Producenci nierzadko informują o tej pierwszej liczbie, dziennikarze ją nagłaśniają, tymczasem to ta druga wartość – pojemność użyteczna – jest decydująca, gdy chodzi o realny zasięg samochodu elektrycznego.
Pojemność użyteczna w samochodach nowych jest wysoka, jednak dość gwałtownie spada w ciągu pierwszych kilku tysięcy kilometrów. To efekt budowania się na anodzie warstwy SEI (ang. solid electrolyte interphase), czyli płaszcza z elektrolitu z uwięzionymi atomami litu. Nie należy się tym przejmować.