Horst Luening, niemiecki YouTuber i miłośnik elektryków, przygotował bardzo rzetelne zestawienie zasięgów samochodów elektrycznych na autostradzie. W eksperymencie pod uwagę wziął nie tylko szybkość jazdy i wysokość zawieszenia, ale przedyskutował nawet różnice w obwodach kół w zależności od szybkości.
Spadek zasięgu w samochodzie elektrycznym przy szybkiej jeździe
Luening testował samochody na odcinku autostrady o długości około 38 kilometrów. Sprawdził następujące modele aut:
- Hyundai Ioniq Electric,
- Tesla Model S 75D,
- Tesla Model S 100D,
- Tesla Model S P85D,
- Tesla Model X 90D.
Testował między innymi zależność zasięgu od wysokości zawieszenia i udało mu się zauważyć, że przy dużych szybkościach obniżenie zawieszenia zmniejsza pobór mocy (=zwiększa zasięg) o 3,4 do 6,5 procent. Chwalił też Tesla Model S za precyzyjne działanie szybkościomierza, który nie przekłamywał danych o szybkości tak, jak czyni to większość aut.
> Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego przy niskich temperaturach?
Wnioski z eksperymentu? Przy jeździe z szybkością 90 km/h wszystkie samochody osiągały zasięg wyższy niż wynikałoby to z procedury EPA. Jednak przy szybkościach autostradowych (150 km/h), zasięg w Teslach spadał o dobre 25-35 procent, czyli od wartości realnej należało odjąć około 120-140 kilometrów.
Przy tej samej szybkości Hyundai Ioniq przejeżdżał zaledwie 120 zamiast 200 kilometrów na jednym ładowaniu.
Wyniki eksperymentu Lueninga: zasięg samochodu elektrycznego w zależności od szybkości jazdy (c) Horst Luening, kompilacja www.elektrowoz.pl
Dla 200 km/h było jeszcze gorzej. Jazda z taką szybkością powodowała, że Tesle traciły ponad połowę realnego zasięgu (EPA). Innymi słowy: o ile 150 km/h jeszcze gwarantują w miarę sensowną odległość na jednym ładowaniu, o tyle 200 km/h na dystansach powyżej około 200 km sprawi, że więcej czasu stracimy na stacji ładowania niż zyskamy po przyspieszeniu o 50 km/h (150 -> 200 km/h).
Warto obejrzeć (w języku niemieckim):
https://www.youtube.com/watch?v=ajLXyTg1UyU
|REKLAMA|
|/REKLAMA|