Jako że ostatnio sporo mówi się o aferze rapidgate w nowym Nissanie Leafie, postanowiliśmy zrobić spis systemów zarządzania temperaturą baterii (ang. TMS) wraz z wykorzystywanymi przez nie mechanizmami chłodzenia/grzania baterii. Oto on.
TMS = chłodzenie i grzanie baterii
Spis treści
Powszechnie mówi się przede wszystkim o wydajnym chłodzeniu baterii, ale należy pamiętać, że systemy TMS mogą ją również rozgrzewać, żeby ochronić ogniwa przed przemrożeniem i tymczasowym spadkiem pojemności.
Systemy można podzielić na trzy części:
- aktywne, wykorzystujące ciecz, która chłodzi i rozgrzewa ogniwa baterii (możliwe są dodatkowe grzałki dla baterii, patrz: BMW i3),
- aktywne, wykorzystujące powietrze, które chłodzi i rozgrzewa wnętrze baterii, ale bez troski o poszczególne ogniwa (możliwe są dodatkowe grzałki dla ogniw, patrz: Hyundai Ioniq Electric)
- pasywne, z oddawaniem ciepła przez obudowę baterii.
> Rapidgate: Elektryczny Nissan Leaf (2018) z problemem – na razie lepiej wstrzymać się z zakupem
Samochody z bateriami chłodzonymi cieczą
Tesla Model S, Model X
Ogniwa 18650 w bateriach Tesli S i Tesli X oplecione są taśmami, przez które tłoczona jest ciecz chłodząca/rozgrzewająca. Taśmy dotykają boków ogniw. Na zdjęciu baterii Tesli P100D wykonanym przez wk057 wyraźnie widać przewody (rurki) doprowadzające czynnik chłodzący do końcówek taśm (pomarańczowe).
Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e
Chevrolet Bolt/Opel Ampera E posiadają zespoły ogniw umieszczone między płytkami, w których wydrążone są kanały zawierające ciecz chłodzącą ogniwa (patrz ilustracja poniżej). Oprócz tego ogniwa mogą zostać rozgrzane z użyciem oporowych grzałek – nie mamy jednak pewności, czy znajdują się one przy ogniwach, czy też nagrzewają krążącą między ogniwami ciecz.
BMW i3
Ogniwa baterii w BMW i3 chłodzone są cieczą. W odróżnieniu od Bolta/Volta, gdzie czynnikiem chłodzącym jest roztwór glikolu, BMW wykorzystuje stosowany w klimatyzacjach czynnik R134a. Oprócz tego w baterii stosowane są oporowe grzałki rozgrzewające ją na mrozie, które jednak aktywują się wyłącznie przy podłączeniu do ładowania.
Tesla Model 3
Ogniwa 21 70 w baterii Tesli 3 chłodzone są (i rozgrzewane) z użyciem identycznego systemu, jak w przypadku Tesli S i Tesli X: między ogniwami znajduje się elastyczna taśma z kanalikami, przez które może przepływać ciecz. Czynnikiem chłodzącym jest glikol.
Bateria Modelu 3 nie posiada oporowych grzałek, dlatego w przypadku dużego spadku temperatury ogniwa rozgrzewane są za pomocą ciepła wytwarzanego przez kręcący się silnik napędowy.
> Tesla Model 3 rozkręci silnik na parkingu, jeśli trzeba będzie ogrzać nowe baterie 21 70 [FOTO]
Ford Focus Electric
W momencie premiery Ford zadeklarował, że ogniwa baterii samochodu chłodzone są aktywnie, z użyciem cieczy. Prawdopodobnie od tego czasu nic się nie zmieniło.
Samochody z bateriami chłodzonymi powietrzem
Renault Zoe
Baterie w Renault Zoe 22 kWh i Renault Zoe ZE 40 posiadają otwory wentylacyjne w tylnej części samochodu (na ilustracji poniżej: po lewej). Jeden z nich to wlot, dwa – wyloty powietrza. Bateria posiada swój własny klimatyzator, który dba o zachowanie właściwej temperatury we wnętrzu obudowy. Schłodzone lub nagrzane powietrze tłoczone jest z użyciem wentylatora.
Hyundai Ioniq Electric
Hyundai Ioniq Electric posiada baterię chłodzoną wymuszonym obiegiem powietrza. Nie wiadomo niczego o osobnym klimatyzatorze baterii, ale jest on niewykluczony. Oprócz tego ogniwa posiadają oporowe grzałki, które rozgrzewają je na mrozie.
Kia Soul EV
Kia Soul EV posiada system chłodzenia wymuszonym obiegiem powietrza (patrz też: Hyundai Ioniq Electric). Powietrze tłoczone jest przez dwa otwory z przodu obudowy, a ucieka z baterii przez kanał w tylnej części obudowy.
Nissan e-NV200
Elektryczny dostawczak Nissana posiada baterię z wymuszonym obiegiem powietrza, który ma dbać o optymalną temperaturę baterii podczas pracy i ładowania. Producent wykorzystał system klimatyzacji i wentylacji samochodu, a wentylator wtłacza powietrze na przedzie baterii, gdzie owiewa ono najpierw elektronikę/kontrolery baterii. Ogniwa jako takie nie są osobno chłodzone.
Samochody z bateriami chłodzonymi pasywnie
Nissan Leaf (2018) i wcześniejsze wersje
Wszystko wskazuje na to, że ogniwa baterii Nissana Leafa (2018) – tak jak i wcześniejszych wersji – chłodzone są pasywnie. To oznacza, że nie istnieje żaden osobny klimatyzator ani wymuszony obieg powietrza wewnątrz baterii, a ciepło oddawane jest przez obudowę.
Bateria posiada oporowe grzałki, które aktywują się przy dużym spadku temperatury, gdy samochód podłączony jest do ładowania.
VW e-Golf
W momencie premiery prototypu, VW e-Golf posiadał ogniwa baterii chłodzone cieczą.
Jednak po testach firma uznała, że tak zaawansowany system chłodzenia nie jest potrzebny. W aktualnych wersjach samochodu baterie oddają ciepło pasywnie, przez obudowę.
VW e-Up
Patrz: VW e-Golf.
/jeśli brakuje Wam jakiegoś samochodu, prosimy o informację w komentarzach/
|REKLAMA|
|/REKLAMA|