Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Elektryczne monstrum, Hummer EV, zużywa mniej energii na 100 km niż hybrydowa Toyota Corolla. Popatrzcie: [liczymy]

Przeliczaliśmy już kiedyś, ile dwutlenku węgla powstaje ze spalenia jednego litra benzyny, nie poruszaliśmy natomiast tematu energii zawartej w paliwach płynnych. W ramach ciekawostki postanowiliśmy im się przyjrzeć i sprawdzić, jak wygląda ilość energii w paliwie i jego zużycie na tle zużycia energii w samochodzie elektrycznym. Przeczuwamy wyniki, dlatego grupę aut elektrycznych reprezentuje najbardziej energożerny pojazd osobowy, jaki znamy: Hummer EV.

Zużycie energii w Hummerze EV kontra zużycie energii w oszczędnym aucie spalinowym

Hummer EV w pewnym amerykańskim teście potrzebował 56,5 kWh/100 km. Według procedury EPA jest to 40,2 kWh/100 km. Z tabeli dotyczącej gęstości energii w różnych paliwach wynika, że spalenie 1 litra benzyny pozwala na wyzwolenie 9,5 kWh energii, spalenie 1 litra oleju napędowego to 10,7 kWh energii. Zostańmy przy procedurze EPA, pozwoli nam ona na przeprowadzenie bezpośrednich porównań między różnymi typami napędów. Hummer EV zużywa tyle energii, ile jest w 4,2 litra benzyny albo 3,8 litra oleju napędowego.

Dla porównania: Toyota Corolla Hybrid z nadwoziem typu sedan w tej samej procedurze EPA potrzebuje 1,9 galona benzyny do przejechania 100 mil (źródło). Daje to średnie zużycie wynoszące 4,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Monstrualny, ważący 4,1 tony pickup, Hummer EV, zużywa podczas jazdy mniej energii niż hybrydowy sedan segmentu C, Toyota Corolla Hybrid! Toyota Corolla Hybrid waży 1 388 kilogramów, tymczasem sama bateria Ultium Hummera EV to 1 326 kilogramów!

Skąd takie kolosalne różnice? Otóż przy samochodzie elektrycznym bez większego wysiłku osiągamy sprawność na poziomie 90-95 procent. Energia, którą składujemy w baterii, jest dokładnie tą samą energią, która napędza nasze koła. Tymczasem przy aucie spalinowym musi dojść do zamiany energii chemicznej zgromadzonej w paliwie na energię mechaniczną napędzającą koła. Odbywa się to w ramach wybuchowego spalania benzyny w powietrzu i szeregu przekształceń samego ruchu, straty są więc niemożliwe do uniknięcia.

Zbliżony rozmiarowo do Toyoty Corolli Hybrid Hyundai Ioniq Electric potrzebuje według EPA 15,5 kWh/100 km (źródło). Taką ilość energii zawiera 1,6 litra benzyny albo 1,4 litra oleju napędowego. Łatwo na tej podstawie obliczymy, że średnia sprawność Toyoty Corolli Hybrid wynosi około 36 procent. A mówimy o aucie wspomagającym się silnikiem elektrycznym i energią zgromadzoną w baterii…

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: ależ marnotrawimy tę energię zgromadzoną w ropie naftowej przekształcając ją na energię mechaniczną, nieprawdaż? 

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 11 głosów Średnia: 4.7]
Exit mobile version