Program „Koliber” to trzeci obok „eVan” i „Zielony Samochód” program dopłat do samochodów elektrycznych oraz drugi program skierowany dla przedsiębiorców. A konkretnie: do taksówkarzy. Jest on znacznie korzystniejszy niż dofinansowania dla osób fizycznych, w jego ramach możemy kupić droższe auto i uruchomić punkt ładowania.
Dopłaty do aut elektrycznych dla taksówkarzy – warunki, modele samochodów, szczegóły
Oficjalne informacje na temat programu znajdują się -> TUTAJ.
Budżet programu to 40 milionów złotych, z czego na dotacje (finansowanie bezzwrotne) przeznaczono 25 milionów złotych, a na pożyczki – 15 milionów złotych. W ramach programu można otrzymać zwrot w wysokości do 20 procent kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 25 tysięcy złotych. Kwota jest więc wyższa niż w programie dopłat dla osób fizycznych:
Program skierowany do taksówkarzy ma też inne zalety, których na próżno szukać w programie dopłat dla zwykłych ludzi:
- powala na leasing pojazdu (ale wtedy możemy ubiegać się tylko o dotację, nie o zwrotną pożyczkę),
- maksymalny próg dopłaty zakupu samochodu i montażu punktu ładowania to 150 tysięcy złotych,
- wnioskodawca może złożyć maksymalnie jeden wniosek na trzy samochody,
Gdy mowa jest o kosztach kwalifikowanych, należy pamiętać, że dla przedsiębiorcy jest to kwota netto. Gdyby więc taksówkarz wykorzystywał samochód wyłącznie w celach służbowych, maksymalny próg dofinansowania rośnie do niemal 185 tysięcy złotych brutto. W tej kwocie mieszczą się auta pasujące do programu dla osób fizycznych oraz cały szereg samochodów większych.
W poniższym spisie umieszczamy tylko auta od segmentu B w górę. Posortowano je po cenach brutto zakupu, ponieważ uznaliśmy, że tak będzie łatwiej – niektórzy przedsiębiorcy zdecydują się na odliczenie 50 procent, inni – 100 procent VAT:
- Nissan Leaf 37 (40) kWh, cena od 118 000 zł brutto (segment C),
- Opel Corsa-e 45 (50) kWh, cena od 124 890 zł brutto (segment B)
- Peugeot e-208 45 (50) kWh, cena od 124 900 zł brutto (segment B),
- Kia e-Soul 39 (43?) kWh, cena od 139 990 zł (segment B-SUV),
- Renault Zoe 52 (55?) kWh, cena od 124 900 zł brutto (segment B),
- Peugeot e-2008 45 (50) kWh, cena od 149 700 zł (segment B-SUV),
- Kia e-Niro 39 (43?) kWh, cena od 146 990 zł (segment C-SUV),
- Hyundai Kona Electric 39 (43?) kWh, cena od 152 900 zł (segment B-SUV, produkcja koreańska),
- Renault Kangoo ZE 5-osobowy 33 (37?) kWh, cena od 159 888 zł (minivan),
- DS 3 Crossoback E-Tense 45 (50) kWh, cena od 159 900 zł (segment B-SUV),
- Kia e-Soul 64 (68?) kWh, cena od 160 990 zł (segment B-SUV),
- Volkswagen ID.3 1st 58 (62) kWh, cena od 167 190 zł brutto (segment C),
- Kia e-Niro 64 (68?) kWh, cena od 167 990 zł (segment C-SUV),
- Nissan e-NV200 Evalia 35 (40) kWh, cena od 173 500 zł (minivan),
- Nissan Leaf e+ 58? (62) kWh, cena od 177 650 zł (segment C),
- Hyundai Ioniq Electric 38,3 (43?) kWh, cena od 178 400 zł (segment C).
- Hyundai Kona Electric 64 (68?) kWh, cena od 179 900 zł (segment B-SUV, produkcja czeska).
Powyższa lista powinna być aktualna na dzień publikacji. Zakupiony z dofinansowaniem pojazd musi zostać utrzymany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez trzy lata, ale z warunków programu nie wynika, że ma on być u jednego właściciela.
Start naboru wniosków rozpoczyna się 26 czerwca 2020 roku i trwa do 31 lipca 2020 roku. Jego celem jest wprowadzenie na drogi 1 000 elektrycznych taksówek oraz uruchomienie 1 000 punktów ładowania o mocy do 22 kW.
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: