Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) niespodziewanie ogłosił start naboru wniosków o dopłaty do samochodów elektrycznych, a właściwie datę tegoż. Postanowiliśmy szczegółowo przeanalizować warunki dofinansowań.

Dopłaty do samochodów elektrycznych „Zielony Samochód”

Szczegółowe informacje, wzory dokumentów -> TUTAJ.

Generator wniosków -> TUTAJ.

Od kiedy nabór wniosków?

Nabór wniosków o dopłaty rozpoczyna się w piątek, 26 czerwca 2020 roku i potrwa do piątku, 31 lipca 2020 roku. Nie jest jasne, czy zostanie uruchomiony o północy, czy może o 7, 9, 10 rano, dlatego tego dnia lepiej nie kłaść się zbyt wcześnie spać lub też wstać skoro świt.

UWAGA: podczas ostatniego naboru wniosków w Słowacji, pula pieniędzy została wyczerpana w mniej niż cztery minuty.

Kiedy trzeba kupić samochód?

Zgodnie z informacją o kwalifikowalności kosztów – a więc możliwości uznania kosztów jako zasadnych i podlegających programowi – liczy się czas od 1 maja 2020 roku. ALE w treści pojawia się zastrzeżenie, że transakcja nie może zostać sfinalizowana przed dniem złożenia wniosku. Jeśli więc kupiliśmy samochód 1 maja, a wniosek złożyliśmy 26 czerwca, dopłaty nie otrzymamy (źródło).

Otrzymamy dofinansowanie, gdy samochód kupimy tego samego dnia, którego złożymy wniosek.

Jednak dla bezpieczeństwa radzimy zakup samochodu (opłacenie faktury) dopiero w momencie, gdy otrzymamy informację, że wniosek spełnia kryteria formalne i został przyjęty.

Dla kogo jest program?

Program wsparcia adresowany jest wyłącznie do osób fizycznych.

Z dokumentów zniknęło obowiązkowe oświadczenie, że nabywca nie wykonuje działalności gospodarczej, pojawiło się natomiast oświadczenie, że auto nie zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych w działalności gospodarczej. Wnioskujemy więc, że nabywca może wykonywać działalność gospodarczą. ALE:

  • samochód nie może być w niej wykorzystywany w żaden sposób,
  • samochód nie może być wykorzystywany do oferowania towarów i usług, w tym usług transportowych (np. Uber czy dowóz pizzy),
  • samochód nie może być wykorzystywany do działalności rolniczej (np. dowóz płodów rolnych).

Za poświadczenie nieprawdy grozi tutaj kodeks karny.

Ważne! Działalność gospodarczą pojmuje się tutaj w sposób unijny, a więc szerszy niż wynikałoby z polskiego prawa. Za działalność taką może zostać uznane działanie niezarobkowe i okazjonalne, a więc na przykład regularne pożyczanie komuś samochodu na dojazdy do pracy.  Należy mieć się więc na baczności.

Czy będzie program wsparcia dla firm?

Są takie. Noszą nazwę eVan i Koliber. Opiszemy je w osobnym materiale.

Jaka jest możliwa maksymalna cena samochodu?

Warunkiem uzyskania dopłaty jest zakup samochodu elektrycznego w cenie do 125 000 złotych. Jest to koszt kwalifikowany, cena nabycia tego auta, dla osoby fizycznej jest to więc cena na fakturze.

W ramach dofinansowania będziemy musieli złożyć oświadczenie, że płacimy podatek VAT i nie mamy możliwości odliczenia go.

Ile konkretnie wynosi dopłata?

Dopłata wynosi 15 procent kosztów kwalifikowanych, do 18 750 złotych. Jeśli zatem kupujemy samochód za 100 tysięcy złotych, otrzymamy dofinansowanie w wysokości 15 tysięcy złotych, co obniży cenę auta do 85 tysięcy złotych.

Jakie modele mieszczą się pod progiem dopłat?

Dofinansowane będą wyłącznie modele kategorii M1 (do 3,5 tony). Na dziś są to następujące auta:

  • Skoda CitigoE iV, cena od: 81 900 zł, po dopłacie od: 69 616 zł [cena archiwalna, model dostępny dla posiadaczy rezerwacji czekających na dostawę],
  • Seat Mii Electric, cena od: ?, po dopłacie od: ? [model może zadebiutować wkrótce; aktualnie niedostępny],
  • Volkswagen e-Up, cena od: 97 990 zł, po dopłacie od: 83 291,5 zł [model z czasem dostawy na II połowę roku],
  • Smart EQ ForTwo, cena od: 96 900 zł, po dopłacie od: 82 365 zł [model z długim czasem dostawy; dostępny też w droższej wersji cabrio],
  • Smart EQ ForFour, cena od: 98 400 zł, po dopłacie od 83 640 zł [model z długim czasem dostawy],
  • Nissan Leaf, cena od 118 000 zł, po dopłacie od 100 300 zł .
  • Opel Corsa-e, cena od 124 890 zł, po dopłacie 106 156,5 zł,
  • Peugeot e-208, cena od 124 900 zł, po dopłacie od 106 165 zł,
  • Renault Zoe, cena od 124 900 zł, po dopłacie od 106 165 zł.

Mamy więc głównie do czynienia z samochodami segmentów A i B oraz jednym modelem z segmentu C (Nissan Leaf). Poprosiliśmy o komentarz przedstawicieli Hondy i Kii.

> Startuje fabryka aut na platformie MEB w Chinach. Na zdjęciach Volkswagen ID. Roomz (ID.6?) oraz VW ID.4

Czy można uzyskać dopłatę do auta demo? Auta używanego?

Nie. Samochód musi być fabrycznie nowy i nie może być wcześniej rejestrowany.

Ile samochodów będzie można kupić z dofinansowaniem?

Tylko jeden.

Czy można uzyskać dofinansowanie przy zakupie samochodu na kredyt?

Nie jesteśmy pewni. Zgodnie z definicją programu dofinansowań, samochód będzie musiał być obowiązkowo ubezpieczony w OC+AC, tymczasem nabywca musi dokonać cesji praw z polisy ubezpieczeniowej na rzecz NFOŚiGW. To znaczy, że w przypadku uszkodzenia auta lub jego kradzieży, NFOŚiGW odzyska użyczone dofinansowanie w całej lub częściowej kwocie (to też nie jest jasne).

Tymczasem w przypadku kredytów to banki domagają się tego rodzaju zabezpieczenia.

Jako że NFOŚiGW będzie domagał się tylko części środków (kwoty dofinansowania), domyślamy się, że na rynku pojawią się produkty bankowe przystosowane do tej sytuacji, w której bank będzie wymagał oddania reszty środków. Nie wiemy jednak, co w sytuacji, w której NFOŚiGW będzie się ociągał ze zwrotem nadmiarowych pieniędzy – może się okazać, że bank zażąda od nas natychmiastowej spłaty całego kredytu.

Czy można uzyskać dofinansowanie przy zakupie samochodu elektrycznego w leasingu?

Nie. Dofinansowanie skierowane jest do osób fizycznych, a organizacje udzielające leasingów to osoby prawne, najczęściej instytucje bankowe.

Czy są jakieś szczegółowe warunki dotyczące przebiegu?

Tak, co najmniej 10 000 kilometrów rocznie. W ciągu 30 dni po upłynięciu 2-letniego okresu konieczne będzie przesłanie do NFOŚiGW skanu badania technicznego z przebiegiem stwierdzającym co najmniej 20 000 kilometrów.

W internecie pojawiły się żarty na ten temat, ale trzeba do tematu podejść zdroworozsądkowo: dofinansowanie ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla w założonym stopniu. Jeśli praktycznie nie korzystamy z samochodu, dopłata do elektryka będzie w naszym wypadku bezcelowa, tj. nie pozwoli na spełnienie celów strategicznych.

Dlatego jako redakcja www.elektrowoz.pl prosimy, by z dofinansowania korzystały przede wszystkim osoby pokonujące więcej niż 10 tysięcy kilometrów rocznie.

Czy dofinansowaniem objęte są stare hybrydy? Hybrydy plug-in? Auta na wodór?

Nie. Zgodnie z umową dotacji dofinansowanie otrzymamy wyłącznie kupując samochód elektryczny, który energię akumuluje przez podłączenie do zewnętrznego źródła ładowania. Do definicji nie pasują stare hybrydy (auta spalinowe z bateriami) czy hybrydy plug-in.

Należy również zachować ostrożność przy zakupie samochodu elektrycznego wyposażonego w panele fotowoltaiczne, ponieważ nie spełnia on definicji. To oczywista luka w przepisach, ale teoretycznie mogłaby zostać wykorzystana do utrącenia dopłaty np. do Siona. Oczywiście w momencie, gdy trafi on na rynek – na razie nie jest dostępny.

Jaki jest budżet programu „Zielony Samochód”?

37,5 miliona złotych, co wystarczy na dofinansowanie co najmniej 2 tysięcy samochodów elektrycznych.

Jaką formę ma dofinansowanie?

Dofinansowanie ma formę dotacji, czyli bezzwrotnej pomocy finansowej. Do jej zwrotu będziemy zmuszeni wyłącznie wtedy, gdy złamiemy warunki umowy.

Jaki jest pierwszy krok?

Wypełnienie wniosku i podpisanie umowy o dofinansowanie, a następnie zakup auta.

Kiedy dostanę pieniądze na konto?

Podpisywanie umów przewidziano wyłącznie na rok 2020. Wypłata dofinansowań będzie realizowana do roku 2021, ale NFOŚiGW daje sobie zaledwie 30 dni na zrealizowanie przelewu.

Do otrzymania dofinansowania konieczne będzie podpisanie umowy z NFOŚiGW -> zakup samochodu -> zaprezentowanie faktury zakupu + dowodu ubezpieczenia samochodu + skan dowodu rejestracyjnego z właścicielem zbieżnym z tym, z którym została podpisana umowa.

Czy to oznacza, że najpierw trzeba będzie zapłacić całą sumę za auto?

Tak, skoro podstawą do przelewu dotacji jest skan faktury zakupu. Stoi to w pewnej sprzeczności z warunkiem dotyczącym oznaczenia samochodu (patrz niżej, „szczegółowe warunki”), ale interpretujemy temat zdroworozsądkowo: dopóki NFOŚiGW nie wypłacił nam pieniędzy, oznaczanie go nalepką „Wspieramy Elektromobilność” nie ma sensu.

Jak długo trzeba będzie zachować samochód?

Samochód dofinansowany ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu należy utrzymać przez dwa lata. To znaczy, że będzie go można odsprzedać najwcześniej w pierwszym dniu po upłynięciu 24-miesięcznego terminu. Oczywiście rekomendujemy odczekanie 2 lat i, dajmy na to, tygodnia.

Czy są jakieś dodatkowe szczegółowe warunki, o których muszę wiedzieć?

Tak. Samochód kupiony z dopłatą będzie musiał zostać wyraźnie oznaczony naklejką „Wspieramy Elektromobilność”. Należy ją umieścić:

  • na tylnej klapie bagażnika nad tablicą rejestracyjną,
  • LUB na tyle samochodu na wysokości (obok) tablicy rejestracyjnej,
  • LUB na bocznych drzwiach po dowolnej stronie, w górnej części drzwi,
  • LUB na przednim nadkolu (błotniku) pojazdu, w górnej części.

Naklejkę należy wydrukować na własny koszt i umieścić na samochodzie przed jego eksploatacją.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: w razie dodatkowych pytań materiał zostanie rozbudowany.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]