Podczas prezentacji Nissana Townstara EV przedstawiciel marki w Polsce podsunął nam pewien pomysł: warto przejrzeć norweski odpowiednik Otomoto, żeby sprawdzić, jaka jest degradacja baterii w najstarszych Nissanach Leafach. Przejrzeliśmy Finn.no. Wygląda na to, że z roczników modelowych 2011-2013 na sprzedaż wystawiane są najczęściej auta, które straciły od 1 do 4 segmentów baterii (11/12-8/12). Im większy przebieg, tym generalnie niższa pojemność (=wyższa degradacja). Ale ważny jest też wiek samochodu, roczniki 2013 prezentują się lepiej.

Spadek pojemności baterii w starych Nissanach Leafach

Na norweskim odpowiedniku portalu Otomoto uderzające są już proporcje modeli: Nissany Leafy? 1 546 egzemplarzy w momencie prac nad tym artykułem. Toyoty Corolle? 793 egzemplarze, bez Corolli Cross i Verso. Volkswageny Golfy? 2 357 egzemplarzy, nie licząc wariantów Alltrack, Plus i Sportsvan. W Polsce w tym samym czasie: 233 Leafy, 1 659 Corolli (bez wariantów) i 3 988 Golfów (bez wariantów). W Norwegii ogłoszenia z Leafami są liczniejsze niż Corolli, w Polsce są daleko za nimi.

Elektrycznych Nissanów z lat 2011-2013 z baterią 24 (21) kWh znaleźliśmy 102 egzemplarze, nie przy wszystkich była informacja o spadku pojemności, siłą rzeczy więc jest to tylko pewien wycinek bazy stworzony w bardzo konkretnym momencie (79 sztuk). Mimo tego uznaliśmy, że pozwoli on nam na wstępną ocenę degradacji baterii Nissanów Leafów ZE0 w zależności od przebiegu i wieku. Określaliśmy ją na podstawie liczby widocznych na wyświetlaczu segmentów (małe czworokąty po prawej) i danych producenta:

  • 12/12 segmentów – 85-100 procent pojemności fabrycznej, ~110-120 km zasięgu realnego zimą [wartości przybliżone, częściowo wynikające z deklaracji, uśrednione przez redakcję],
  • 11/12 segmentów – 78,75-85 procent, ~100-110 km zasięgu realnego,
  • 10/12 segmentów – 72,5-78,75 procent, ~90-100 km zasięgu realnego,
  • 9/12 segmentów – 66,25-72,5 procent, ~80-90 km zasięgu realnego,
  • 8/12 segmentów – 60-66,25 procent, ~70-80 km zasięgu realnego,
  • 7/12 segmentów – 53,75-60 procent,
  • 6/12 segmentów – 47,5-53,75 procent,
  • 5/12 segmentów – 41,25-47,5 procent,
  • 4/12 segmentów – 35-41,25 procent,
  • 3/12 segmentów – 28,75-35 procent,
  • 2/12 segmentów – 22,5-28,75 procent,
  • 1/12 segmentów – 16,25-22,5 procent,
  • 0/12 segmentów – poniżej 16,25 procent pojemności fabrycznej.

Wykres

Efekt? Proszę bardzo. Oś pionowa to pojemność baterii w stosunku do pojemności fabrycznej, oś pozioma to przebieg. Każdy słupek kończy się w okolicy maksimum dla danego przedziału, na przykład słupek auta o 11/12 (przedział 78,75-85 procent) segmentach kończy się na wysokości 85 procent. Stąd też kolorowe poziome pola nie pasują idealnie do przedziałów:

Linia trendu (dodajmy: R2 jest niskie, więc wiarygodność jest taka sobie) wskazuje, że wraz z przebiegiem spada pojemność = rośnie degradacja baterii, ale olbrzymia większość samochodów ma ponad 60 procent fabrycznej pojemności akumulatora. Największa liczba sprzedawanych egzemplarzy znajduje się w przedziale między 60 a 78,75 procentami (degradacja: 22,25-40 procent). Wśród modeli z najniższą degradacją (11/12) dominuje rocznik modelowy 2013 – i przebieg wydaje się nie mieć większego znaczenia.

Gdy pojemność baterii jest w przedziale 72,5-78,75 procent (10/12 segmentów), roczniki 2012 i 2013 zdarzają się właściwie naprzemiennie. Przy 66,25-72,5 procent (9/12 segmentów) mamy nadreprezentację rocznika modelowego 2013 i ponownie: przebieg wydaje się nie mieć większego znaczenia, bo zaczyna się od 59 000, a kończy na 168 500 km.

Przy 60-66,25 procent pojemności (degradacja: 33,75-40 proc.; 8/12 segmentów) jest już wyraźna nadreprezentacja roczników 2011 i 2012, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę sprzedanych egzemplarzy (patrz: Wnioski).

Wnioski

Po pierwsze i najważniejsze: choć przyglądamy się pierwszej generacji ogniw i baterii (AESC NCM333), przy której producent robił rozpoznanie bojem, degradacja nie jest jakoś szczególnie przerażająca. Typowy Nissan Leaf z tego przedziału przy 120 000-150 000 km przebiegu, po 10-12 latach, będzie miał średnio nieco ponad 70 procent fabrycznej pojemności. Daje to około 80 zamiast 110-120 kilometrów zasięgu zimą. Baterie (ogniwa) iPhonów potrafią stracić 15 procent pojemności w 1,5 roku do 2 lat, różnica jest więc kolosalna.

Dodajmy, że mówimy o samochodzie bez aktywnego chłodzenia ogniw, a więc narażonego na pracę w szerokim przedziale temperatur. A ogniwa Li-ion nie przepadają za zbyt wysoką temperaturą, znacznie szybciej się w niej zużywają. Brak aktywnego chłodzenia ma swoją zaletę: można łatwo wymienić stare ogniwa lub moduły na nowe, by zyskać ponad 390 km zasięgu.

Po drugie i równie ciekawe: degradacja wydaje się mocno zależeć i od przebiegu, i od wieku. Paradoksalnie: lepiej elektrykiem jeździć i myśleć o tym, że spadek pojemności wynika z eksploatacji niż postawić samochód w garażu i martwić się tym, że ogniwa się starzeją i gubią pojemność.

Po trzecie: nie możemy zapominać, że nie patrzymy na wszystkie Nissany Leafy, lecz tylko na takie, które ktoś postanowił sprzedać. W 2012 roku w Norwegii zarejestrowano prawie 2 300, w 2013 roku już ponad 4 600 (!) nowych Leafów. Statystyk dla aut używanych nie mamy. Proporcje 1:2 znajdują odzwierciedlenie w globalnej liczbie ofert, ale przy najniższych degradacjach dominują auta najnowsze, przy najwyższych – starsze.

Wśród ogłoszeń nie znaleźliśmy ani jednego egzemplarza, przy którym widniałby opis „bateria do wymiany”. Tak naprawdę jej naprawę rozważalibyśmy dopiero przy 7/12 segmentach i w obliczu zbliżającej się zimy, żeby nie mieć takich przygód, jak Pan Marek.

Arkusz kalkulacyjny z naszym spisem znajduje się TUTAJ.

Ważne pytanie zadał Pan LogikaPodpowiada:

Czy w takim samochodzie można wymienić baterię na nową, lepszą z nowszego modelu? Jeśli nie, bo np. skorupa nie pasuje, to czy w starej można wymienić WSZYSTKIE ogniwa na nowe, lepsze niż były? Czy pozostałą elektronikę obsługującą ogniwa też trzeba wymienić, czy można ją dostosować do nowych ogniw?

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 54 głosów Średnia: 4.2]