BMS i TMS – czym różnią się te dwa systemy, które znajdują się w bateriach samochodów elektrycznych? Czy TMS jest częścią BMS? A może odwrotnie? Odpowiadamy.
BMS a TMS
BMS (ang. battery management system) to system zarządzania baterią zbiorem ogniw i całością, czyli na każdym możliwym poziomie. BMS odpowiada za właściwy pobór mocy, kontroluje napięcia na ogniwach i sprawdza, czy któreś nie jest przesadnie rozładowane lub naładowane. BMS może też kontrolować albo być zintegrowany z TMS, ale to nie to samo:
TMS (ang. thermal management system) to mechanizm dbający o to, by bateria (ogniwa baterii) pracowały w możliwie optymalnych temperaturowo warunkach. TMS w razie potrzeby chłodzi lub dogrzewa ogniwa.
> Które samochody mają TMS, aktywny system zarządzania temperaturą baterii i dlaczego to ważne?
BMS jest koniecznym elementem każdego samochodu elektrycznego, ponieważ zachodząca w ogniwach reakcja chemiczna ładowania/rozładowywania może przebiegać inaczej dla każdego ogniwa. To dzięki BMS możliwe jest osiąganie wyższych mocy lub większych zasięgów auta.
TMS z kolei może, ale nie musi być zamontowany w samochodzie. Baterie mogą być tak zaprojektowane, że będą chłodzone pasywnie (radiatory) lub aktywnie (wentylator) bez sprawdzania temperatury ogniw. Najpopularniejszym samochodem bez systemu TMS jest Nissan Leaf.