Na Twitterze raz na jakiś czas pojawiają się zdjęcia pewnego błędu, który wyświetla się w zupełnie nowych Teslach Model Y. Samochód komunikuje, że „akumulator 12 V jest stary lub zdegradowany i wymagana wymiany”. Co się dzieje i jak rozwiązać problem?
Błąd akumulatora 12 V w zupełnie nowej Tesli
Zgodnie z informacją zaprezentowaną na ekranie, samochód nadaje się do normalnej eksploatacji, ale nie dokończy aktualizacji oprogramowania. W przyszłości, gdy akumulator się rozładuje, może się też nie uruchomić albo mogą nie odryglować się w nim drzwi.
Wszystko przez to, że podstawowe systemy Tesli zasilane są z akumulatora 12 V. Ilość zgromadzonej w nim energii i jego kondycja nie mają związku z ilością energii w głównej baterii [trakcyjnej].
W takiej sytuacji należy spróbować naładować akumulator w domu, ponieważ – dokładnie tak, jak zasugerowano to w komunikacie – daje on zbyt niskie napięcie. Gdyby operacja się nie powiodła, należy zgłosić się do Tesli, która powinna wymienić akumulator na gwarancji. Według jednego z komentatorów problem powstaje podczas odłączenia samochodu od punktu ładowania w trakcie aktualizacji firmware’u. Samochód kontynuuje wtedy operację wykorzystując podstawowe źródło energii, co prowadzi do jego szybkiego rozładowania (źródło).
Akumulator 12 V ładowany jest z głównej baterii samochodu z wykorzystaniem przetwornicy. Ładowanie odbywa się w trakcie jazdy oraz wtedy, gdy auto wykryje, że jest on mocno rozładowany (tj. daje zbyt niskie napięcie).
Zdjęcie: Seth Weintraub / Twitter
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: o ile baterię znajdującą się w podłodze samochodu określamy mianem „baterii”, a z rzadka „akumulatora”, o tyle akumulator 12 V w naszych materiałach zawsze będzie tylko „akumulatorem”. Dzięki temu szybko językowo odróżniamy obydwa źródła energii.