Na jednej ze stron poświęconych Tesli Model 3 pojawiła się interesująca opinia. Po niedawnym update 2019.16.x Tesla jadąca na Autopilocie straciła umiejętność pokonywania zakrętu mającego prawie 90 stopni. Wcześniej zwalniała, ale nie miała z tym problemu.
Aktualizacja 2019.16.x do Tesli Model S i X: więcej bezpieczeństwa kosztem wygody
Pan Jarek ma Teslę Model S z Autopilotem w wersji pierwszej (AP1). Żali się, że kilka dni przed aktualizacją Autopilot potrafił maksymalnie zwolnić i pokonać zakręt o kącie niemal 90 stopni (źródło). Teraz, mimo dwóch aktualizacji w ostatnich dniach – „Firmware Tracker” wymienia wersje 2019.16.1, 2019.16.1.1 i 2019.16.2 – samochód stracił tę umiejętność.
Na ekranie pojawia się tylko komunikat „Funkcje Autopilota dotyczące bezpieczeństwa/udogodnień są niedostępne” uzupełniony o „Funkcje mogą zostać przywrócone podczas następnej jazdy”. Internauta podkreśla, że spotkał się z kilkoma podobnymi przypadkami wśród kierowców Modelu S:
Co się stało? Prawdopodobnie chodzi o zablokowanie niektórych możliwości Autopilota wynikające z konieczności przystosowania się Tesli do regulacji UN/ECE R79, która ustanawia maksymalny poziom przyspieszenia bocznego na poziomie 3 m/s2 oraz chwilowego (do 0,5 sekundy) na poziomie 5 m/s2 (źródło).
> Opel Corsa elektryczny: cena nieznana, zasięg 330 km WLTP, bateria 50 kWh [oficjalnie]
Przyspieszenie boczne (poprzeczne) to efekt mnożenia szybkości samochodu i kąta zakrętu. Dlatego Tesla mogłaby nadal pokonywać ostrzejsze zakręty na Autopilocie, ale musiałaby jeszcze bardziej zwolnić – co byłoby frustrujące dla kierowcy. Najwyraźniej producent zdecydował, że woli tymczasowo ograniczyć dostępność funkcji.
Dodajmy, że regulacja UN/ECE R79 miała już kilkanaście uaktualnień i poprawek, dlatego w przyszłości wartości przyspieszenia bocznego mogą zostać zwiększone. Zaowocowałoby to przywróceniem dotychczasowych funkcji Autopilota w Modelach S i X oraz zwiększeniem jego możliwości w Modelu 3 – ten ostatni bowiem był od początku zgodny z regulacją UN/ECE R79.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: UN/ECE to organizacja podlegająca Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN), nie Unii Europejskiej. W UN/ECE Unia Europejska ma status obserwatora, ale obydwa ciała bardzo ściśle ze sobą współpracują i respektują wzajemne regulacje.