Firma OPES Solutions oraz niemiecki Instytut Fraunhofera stworzyły ogniwa fotowoltaiczne, które wydają się idealne do stosowania we wszelkiego typu pojazdach: są lekkie, elastyczne, odporne na czynniki klimatyczne i zadrapania, a przy okazji mają dobrą wydajność. Wykorzystane w rowerach cargo mogą wygenerować do 50 kilometrów zasięgu dziennie.
Ogniwa PV do autobusów, większego transportu, rowerów bagażowych, … samochodów?
Ogniwa fotowoltaiczne zintegrowane z dachem lub inną dużą częścią karoserii wydają się wprost idealnym rozwiązaniem w przypadku aut elektrycznych. Ale rzeczywistość nie jest tak różowa: niezależnie od wybranej powierzchni, ich sumaryczna dobowa sprawność będzie niewielka. Ponadto ogniwo PV na dachu/nadwoziu podnosi wagę danego elementu i koszt jego produkcji. Na tym tle możliwość ładowania baterii za darmo z mocą 100-200, maksymalnie 500 W w idealnych warunkach, wydaje się niezbyt kusząca.
Niemiecki OPES oraz Instytut Fraunhofera postanowiły zająć się tematem. Organizacje opracowały ogniwa o nazwie SolFlex o rozmiarach 10 x 10 centymetrów, grubości 2,9 milimetra oraz maksymalnej wydajności wynoszącej 170 W (Wp) z metra kwadratowego. Ogniwa są lżejsze od klasycznych rozwiązań o 70 procent, ich powierzchnia jest odporna na zarysowania, mogą być wyginane pod kątem do 15 stopni, a przy okazji osiągają do 22 procent sprawności (źródło).
OPES i Instytut Fraunhofera widzą swój produkt przede wszystkim w pojazdach transportowych oraz autobusach. Ich zdaniem w vanach dawałby on dodatkowe 2 400 kilometrów darmowego zasięgu rocznie, z kolei w autobusach energia słoneczna mogłaby zasilić nawet cały system klimatyzacji pojazdu, twierdzi OPES Solutions. Oczywiście najbardziej spektakularny efekt pojawia się w rowerach cargo, które mogłyby zyskiwać do 50 kilometrów zasięgu dziennie – wszystko za sprawą sporych płaskich powierzchni oraz niewielkiego zużycia energii.
Eksperymenty z obudowywaniem samochodów fotowoltaiką już trwają. Limitowana edycja Hyundaia Ioniq 5 miała w opcji dach solarny, Sono Motors i Lightyear uczyniły z ogniw PV element standardowego wyposażenia.
Samochód Sion stworzony przez Sono Motors, prototyp. Na karoserii widoczne są czarne kafle ogniw fotowoltaicznych. Auto jeszcze nie trafiło do sprzedaży (c) Sono Motors