Firma OPES Solutions oraz niemiecki Instytut Fraunhofera stworzyły ogniwa fotowoltaiczne, które wydają się idealne do stosowania we wszelkiego typu pojazdach: są lekkie, elastyczne, odporne na czynniki klimatyczne i zadrapania, a przy okazji mają dobrą wydajność. Wykorzystane w rowerach cargo mogą wygenerować do 50 kilometrów zasięgu dziennie.

Ogniwa PV do autobusów, większego transportu, rowerów bagażowych, … samochodów?

Ogniwa fotowoltaiczne zintegrowane z dachem lub inną dużą częścią karoserii wydają się wprost idealnym rozwiązaniem w przypadku aut elektrycznych. Ale rzeczywistość nie jest tak różowa: niezależnie od wybranej powierzchni, ich sumaryczna dobowa sprawność będzie niewielka. Ponadto ogniwo PV na dachu/nadwoziu podnosi wagę danego elementu i koszt jego produkcji. Na tym tle możliwość ładowania baterii za darmo z mocą 100-200, maksymalnie 500 W w idealnych warunkach, wydaje się niezbyt kusząca.

Niemiecki OPES oraz Instytut Fraunhofera postanowiły zająć się tematem. Organizacje opracowały ogniwa o nazwie SolFlex o rozmiarach 10 x 10 centymetrów, grubości 2,9 milimetra oraz maksymalnej wydajności wynoszącej 170 W (Wp) z metra kwadratowego. Ogniwa są lżejsze od klasycznych rozwiązań o 70 procent, ich powierzchnia jest odporna na zarysowania, mogą być wyginane pod kątem do 15 stopni, a przy okazji osiągają do 22 procent sprawności (źródło).

OPES i Instytut Fraunhofera widzą swój produkt przede wszystkim w pojazdach transportowych oraz autobusach. Ich zdaniem w vanach dawałby on dodatkowe 2 400 kilometrów darmowego zasięgu rocznie, z kolei w autobusach energia słoneczna mogłaby zasilić nawet cały system klimatyzacji pojazdu, twierdzi OPES Solutions. Oczywiście najbardziej spektakularny efekt pojawia się w rowerach cargo, które mogłyby zyskiwać do 50 kilometrów zasięgu dziennie – wszystko za sprawą sporych płaskich powierzchni oraz niewielkiego zużycia energii.

Eksperymenty z obudowywaniem samochodów fotowoltaiką już trwają. Limitowana edycja Hyundaia Ioniq 5 miała w opcji dach solarny, Sono Motors i Lightyear uczyniły z ogniw PV element standardowego wyposażenia.

Samochód Sion stworzony przez Sono Motors, prototyp. Na karoserii widoczne są czarne kafle ogniw fotowoltaicznych. Auto jeszcze nie trafiło do sprzedaży (c) Sono Motors

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]