Chińsko-włoski startup XEV wystartował w 2016 roku, kilka miesięcy przed ElectroMobility Poland. Cel był jasny: stworzenie przystępnego cenowo, łatwego w produkcji pojazdu elektrycznego, który mógłby być oferowany w Chinach. Dziś przedsiębiorstwo ma gotowy produkt, który firma Ixar zdecydowała się dystrybuować w Polsce. Jedynie z tą przystępnością cenową jest tak sobie…

XEV Yoyo: cena, specyfikacja, dostępność w Polsce

To nie przypadek, że artykuł rozpoczęliśmy od przypomnienia ElectroMobility Poland, ponieważ obydwie inicjatywy ruszyły w podobnym czasie, obydwie też stawiały sobie za cel opracowanie sensownie wycenionego pojazdu elektrycznego. Jednak o ile XEV wystartował z głową i zaczął od pomysłu na optymalizację najbardziej kosztownego procesu, tj. produkcji, o tyle ElectroMobility Poland skupiło się na konkursie na kształt nadwozia. Efekty widać: XEV Yoyo już jest.

XEV Yoyo na etapie prototypu. Pojazd składa się z zaledwie kilkudziesięciu części

XEV Yoyo należy do kategorii L7e (czterokołowiec ciężki), mogą nim więc jeździć osoby mające co najmniej 16 lat, które posiadają przynajmniej prawo jazdy kategorii B1. Albo kierowcy z prawem jazdy kategorii B. XEV Yoyo rozpędza się do 80 km/h i obiecuje do 150 kilometrów zasięgu według nieokreślonej bliżej procedury. Bateria o pojemności 10 kWh (wartość całkowita?) jest litowo-żelazowo-fosforanowa, lubi więc ładowanie do pełna. Moc ciągła silnika wynosi 7,5 kW/10,2 KM, moc maksymalna to 15 kW/20,4 KM.

Z dystrybucją microcara w Polsce wystartowała firma Ixar (właściwie: iXAR), którą kilka lat temu poznaliśmy z projektu samochodu-elektrycznego-z-napędem-spalinowym. W marcu 2022 roku Ixar rozpoczął sprzedaż Citroena Ami (tylko auta używane), pierwszy egzemplarz XEV Yoyo dotarł do Polski w lipcu 2022 roku. Przedsiębiorstwo zakłada, że większą liczbę pojazdów sprowadzi do kraju w IV kwartale 2022 roku, zapewne po zgromadzeniu zamówień.

Prototypowy Ixar (po lewej) i XEV Yoyo na parkingu obok siebie

Cena XEV Yoyo wynosi 81 057 złotych (65 900 zł netto), na czterokołowiec można uzyskać 4 000 złotych dopłaty w ramach programu „Mój elektryk” NFOŚiGW. Pojazd ma trzyletnią gwarancję realizowaną na południu Europy, dlatego Ixar udziela wewnętrznej gwarancji oraz stara się o uruchomienie pierwszego w Polsce oddziału dealerskiego. Z informacji, które przesłał do nas Paweł Dytko, prezes spółki, wynika, że auto ma gniazdo Typu 2, ale nawet z naściennej stacji ładowania (wallboksa) ładuje się z mocą wynoszącą 2,2 kW, czyli z naściennego gniazdka powinno być tak samo.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: dziękujemy za inicjatywę, gratulujemy odwagi i trzymamy kciuki. Kilka lat temu gorąco dopingowaliśmy Grupę PGD podczas wprowadzania na rynek ZD D2S. Wydawało nam się, że taki czterokołowiec spełni potrzeby Polaków, którzy oczekiwali przede wszystkim niskiej ceny. Niestety, tak się nie stało, zainteresowanie pojazdem było znikome do żadnego. Być może XEV Yoyo będzie miał więcej szczęścia i znajdzie swoją niszę, na przykład w służbach miejskich.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: