SK Innovation, południowokoreański producent ogniw Li-ion, ma problem. Amerykańska Komisja ds. Handlu Międzynarodowego (ITC) orzekła, że firma przywłaszczyła sobie tajemnice handlowe LG Chem. Dlatego przez 10 lat nie będzie mogła importować do Stanów Zjednoczonych pewnych ogniw Li-ion.

LG Chem kontra SK Innovation

Zakaz dotyczy niektórych typów ogniw litowo-jonowych – nie jest jasne, o które rodzaje chodzi – potrwa dziesięć lat i w zasadzie zamyka producentowi możliwość ich sprzedaży w USA. Tym samym zablokowana zostaje też możliwość oferowania aut z bateriami SK Innovation.

Dotychczas z ogniw południowokoreańskiej firmy korzystała głównie Kia, ale SK Innovation wywalczyło również kontrakty na dostawy ogniw do programu elektrycznego Forda F-150 oraz do aut Volkswagena opartych na platformie MEB. ITC dało Fordowi cztery, a Volkswagenowi dwa lata na znalezienie innego dostawcy.

Poza tymi wykluczeniami SK Innovation może również wymieniać i naprawiać baterie w samochodach Kii oraz produkować ogniwa w oparciu o surowce pochodzące w całości z terenu Stanów Zjednoczonych. Według ekspertów z branży cytowanych przez Yahoo, ta ostatnia opcja jest niewykonalna (źródło).

LG Chem jest zadowolone z orzeczenia. Firma stwierdziła, że SK Innovation całkowicie ignorowało ostrzeżenia i prawa dotyczące własności intelektualnej, co nie pozostawiło producentowi wyboru. Z kolei samo SK Innovation wierzy jeszcze w możliwość zawieszenia decyzji przez prezydenta Joe Bidena, ponieważ nastawia się on na elektryfikację taboru federalnego oraz wspiera ten ruch w Stanach Zjednoczonych.

Nieoficjalnie mówi się również, że obie firmy rozpoczęły negocjacje handlowe. Gdyby się porozumiały, orzeczenie ITC przestałoby mieć ważność.

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, ogniwa (c) SK Innovation

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: